Publicerad: 2011-06-08

Internationellt Umeåmöte om klimatförändringar och hälsa

NYHET Flera internationellt ledande forskare på området medverkar vid ett seminarium Umeå den 10 juni om klimatförändringarnas påverkan på vår hälsa.

Mötet arrangeras av Umeå Centre for Global Health Research (UCGHR) vid Umeå universitet i samarbete med Länsstyrelsen Västerbotten, Umeva, Umeå Energi, Umeå kommun och Västerbottens läns landsting.

Maria Nilsson, forskare vid UCGHR, säger att det finns tydliga samband mellan världens resursanvändning, utveckling och befolkningstillväxt och ett förändrat klimat. Det påverkar grundläggande förutsättningar för hälsa, som ren luft och rent vatten, men medför också förändrade spridningsmönster för infektionssjukdomar.

– Inte bara djur- och växtliv påverkas av det förändrade klimatet, och det är viktigt att vi alla lär oss mer om sambanden för att kunna göra bra val i vår vardag. Seminariet är ett led i att sprida kunskap om dessa samband till allmänhet och beslutsfattare.

Medarrangören Umeå Energis vd Göran Ernstson menar att vi alla måste ta vårt ansvar för att minska vår klimatpåverkan.

– Vi på Umeå Energi har ett mål att vara klimatneutrala 2018 och vill gärna samverka med forskarsamhället för att nå dit på bästa sätt.

I slutet av seminariedagen presenterar forskare vid Umeå universitet några exempel på pågående forskning inom området.

Medverkande internationella forskare:

• Tony McMichael, epidemiolog vid National University, Canberra, Australien
  • Kristie L. Ebi, Executive Director för the Technical Support Unit i Working Group II (Impacts, Adaptation, and Vulnerability) under FN:s klimatpanel IPCC
  • Alistair Woodward, chef för School of Population Health, University of Auckland, Nya Zeeland och samordnande huvudförfattare för hälsodelen i FN’s nästa klimatpanelsrapport
  • Alan Parkinson, Deputy Director vid Center for Disease Prevention and Control’s Arctic Investigations Programs, Anchorage, Alaska.

Dessutom deltar Umeåforskarna Peter Byass, Maria Nilsson, Joakim Rocklöv, Tord Kjellström och Maria Furberg, UCGHR, samt Anders Sjöstedt från enheten för klinisk mikrobiologi, Umeå universitet.

Tid: 10.00-17.00 fredagen den 10 juni
OBS! Pressmöte: 09.30–10.00