Publicerad: 2016-12-02

Internet of Things ger nya möjligheter till underhåll

NYHET Ulrika H. Westergren, forskare på Informatik vid Umeå universitet, menar i en intervju att uppkopplade prylar och maskiner, Internet of Things, kommer att revolutionera underhåll och service.

Nyligen har Ulrika H. Westergren intervjuats på Telias webb med anledning av forskningsprojektet ”IoT-guiden: från produkt till tjänst” som bedrivits vid Umeå universitet under 2016.

Inom projektets ram har forskarna studerat de affärsmöjligheter som skapas genom Internet of Things. Ett framväxande applikationsområde är inom underhåll och service, där maskinerna själva snart kan ange om de behöver service.

– Till en början är det här något som kommer att användas i B2B-sammanhang, men det kommer helt klart att ingå i olika konsumentprodukter framöver, säger Ulrika H. Westergren, i intervjun.

Läs hela intervjun på Telias webb

Redaktör: Mikael Hansson