Publicerad: 2016-01-14

Invigning av MIT-husets kafé

NYHET Måndagen den 18 januari invigs kaféet Mitum som drivs av NTK, Umeå naturvetar- och teknologkår. Kaféets flytt till ljusgården i mitten av MIT-huset är första steget i den nya interaktiva fokusmiljön som planeras vara helt klar i slutet av våren.

– Kaféet är idag det enda studentdrivna på campus: Av studenter för studenter, berättar Olov Tingström, kårordförande, NTK.

Den nya fokusmiljön innebär bland annat att ytan i huvudentrén till MIT-huset, där kaféet tidigare varit beläget, frigörs och kommer att utgöra en av de nya interaktiva fokusmiljöerna på universitetet. Miljön ska fokusera på matematik, statistik och IT, områden som förenar de flesta utbildningar och forskningsinriktningar i huset och inom flera fakulteter.

– Det blir en samlingsplats för hela huset där studenter, forskare och andra interna och externa intressenter kan träffas och delta i gemensamma aktiviteter, berättar Mats Johansson, facilitator för MIT-husmiljön.

Bland annat kommer samverkan mellan utbildning, forskning och omvärlden att både synliggöras och initieras genom fokusmiljön. Några av de saker som nämns och som gagnar studenterna i MIT-huset är möjlighet för studenterna att redovisa sina ex-jobb genom olika typer av utställningar, att förlägga labb-moment och öppna föreläsningar i miljön och en flexibel studiemiljö där man kan bygga upp en scen vid behov.

– En viktig framgångsfaktor för kaféets, fokusmiljöns och hela husets utveckling är, och har varit det genom hela processen, mycket goda samarbetet mellan forskare, pedagoger, lokalförsörjningen, Akademiska Hus och studenter, säger Anders Fällström, prorektor och ordförande i styrgruppen för interaktiva miljöer.

NTK är också väldigt glada för kaféets nya möjligheter.

– Vi har anställt en kock som kommer att laga mat från grunden; det blir mer hembakat fikabröd, smoothies och sallad. Det blir spännande att se hur fokusmiljön tar form och hur de båda miljöerna kan integreras, säger Olov Tingström.

Invigning av Mitum

Dag: Måndag den 18 januariTid: kl. 15.00
Plats: Mitum, MIT-huset

Tal, snittar och mingel. Arrangemanget är öppet för alla intresserade.
Under hela dagen kommer det också finnas ett öppningserbjudande och en tävling som man kan delta i.

Varmt välkommen!

Arrangörer: Akademiska Hus, Umeå universitet och NTK
www.ntk.umu.se/mitum

Ny interaktiv miljö på gång i MIT-huset (2014-12-09)