Publicerad: 2008-10-17

Invigning av Nordens snabbaste forskningsdator

NYHET Måndag den 20 oktober inviger High Performance Computing Centre North (HPC2N) Nordens snabbaste superdator för forskning. Beräkningskraften motsvarar närmare 3000 sammankopplade persondatorer.

Superdatorn går under namnet Akka och kan utföra 46 biljoner beräkningar per sekund. Den rankas som nummer 39 enligt den nuvarande listan över världens 500 främsta superdatorer. Drift och kylning av den nya superdatorn kräver mindre elektricitet än andra superdatorer och den placerar sig på plats nummer 16 när det gäller energieffektivitet.
– Valet av processorer med låg effekt och den mycket energieffektiva designen på vår nya datahall visar på vår strävan att bli ett miljömedvetet beräkningscentrum, säger Bo Kågström.

Systemet ska i första hand användas till beräkningar och datorsimuleringar inom en rad olika tillämpningar, till exempel rymdforskning, materialforskning och bioinformatik. Dessutom kommer Akka att användas för undervisning inom datavetenskap och flera civilingenjörsprogram samt för industrisamarbeten. Maskinen är den första superdatorn i Sverige som använder både Linux och Windows operativsystem. Akka är rankad 1:a i Europa och 2:a i världen av datorer som har operativsystemet Windows HPC Server 2008.
– Det ska bli mycket spännande att se hur ny forskning och nya resultat kan åstadkommas genom att kombinera de olika operativsystemen och hårdvaran, säger Bo Kågström.

Akka invigs av Umeå universitets rektor Göran Sandberg samt representanter för finansiärerna, hedersdoktor Carl Kempe, styrelseordförande för Kempestiftelserna och Sverker Holmgren, föreståndare för Vetenskapsrådets metacenter SNIC (Swedish National Infrastructure for Computing).

Program för invigningen finns på www.hpc2n.umu.se/events/workshops/08/akka Tid: 20 oktober kl 13.00
Plats: MA 121, MIT-huset, Umeå universitet

För ytterligare information, kontakta: Professor Bo Kågström, föreståndare för HPC2N Telefonnummer: 090-786 54 19, , 073-620 5419
E-post: bo.kagstrom@hpc2n.umu.se Dr Mats Nylén, HPC2N-koordinator Telefon: 090-786 69 56