Publicerad: 2009-01-20

Invigning av Umeå School of Education

NYHET – Umeå School of Education har mycket goda förutsättningar att bli en av Sveriges ledande lärarutbildningar. Vi kommer att bedriva utbildningar där hela universitetets kompetens nyttjas fullt ut, säger Björn Åstrand, rektor för Umeå School of Education.

Den 22 januari invigdes Umeå School of Education av rektor Göran Sandberg. Invigningstalare var, förutom Göran Sandberg, prorektor Åsa Bergenheim, Eskil Franck, styrelseordförande för Umeå School of Education, Thomas Wahlström, ordförande för studentföreningen UMPE och Björn Åstrand, rektor för Umeå School of Education.

Under själva invigningen bjöd elever från Backens skola på musikunderhållning med tema Lennart Hellsing. Den efterföljande buffén ackompanjerades av duon Plan a Revolution.

Under invigningens andra dag, fredag 23 januari, höll företrädare från olika utbildningsvetenskapliga forskningsområden korta presentationer i Naturvetarhusets föreläsningssalar, N200 och N320. Dessa var:

• Mätning och utvärdering, Widar Henriksson, institutionen för beteendevetenskapliga mätningar
  • ICT, media och lärande, Brian Hudson, institutionen för interaktiva medier och lärande
  • Matematikdidaktik, Manya Sundström, institutionen för matematik, teknik och naturvetenskap
  • Utbildningshistoria med historiedidaktik, Daniel Lindmark, institutionen för idé och samhällsstudier
  • Minne och lärande, Bert Jonsson, institutionen för psykologi
  • Naturvetenskapernas ämnesdidaktik, Margareta Ekborg, institutionen för matematik, teknik och naturvetenskap
  • Ungas utbildning, karriärutveckling och välfärd, Gunnar Schedin, Barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning
  • Läs- och skrivforskning, Karin Taube, institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnen

Besökarna bjöds också denna dag på underhållning, den här gången av elever från Umeå musikklasser.

Bild: Mattias Pettersson

Redaktör: Olof Bergvall