Publicerad: 2014-02-04

Invigningshelg med kronprinsessan på Konstnärligt campus

NYHET Kulturhuvudstadsårets invigningshelg, den 31 januari till 2 februari, bjöd på många guldkorn. Vid Umeå universitet välkomnades under lördagen 160 gäster till Konstnärligt campus. Bland gästerna fanns kronprinsessan Victoria och prins Daniel.

På Konstnärligt campus hälsade rektor Lena Gustafsson välkommen. Museichef Katarina Pierre visade paret runt på Bildmuseet, studierektor Julia Ternström presenterade Arkitekthögskolan tillsammans med studenter och kollegor. Sedan tog Designhögskolans rektor Anna Valtonen paret med på en vandring där de fick träffa studenter som presenterade olika designkoncept.

- När vi lämnade kronprinsessparet på flyget på söndagen uttryckte de beröm för alla arrangemang som genomfördes under de tre dagar de var i Umeå. Kronprinsessan var mycket nöjd med programmet och allt hon har fått delta i, säger Mats-Rune Bergström, avdelningsdirektör vid Länsstyrelsen.

Bland gästerna på Konstnärligt campus fanns representanter från bland annat EU-kommissionen, svenska regeringen, länsstyrelser, ambassadörer, kulturinstitutioner och näringsliv. Programmet för dem inkluderade även visningar av Konsthögskolan och Humlab.

Rektor Lena Gustafsson hälsar kronprinsessan Victoria och prins Daniel välkomna till Konstnärligt campus.
Richard Conway, lärare på Arkitekthögskolan, visar tillsammans med sina studenter projektarbeten från Arkitekthögskolan för kronprinsessan.
Prins Daniel i spegelinstallationen The Phoenix is closer than it appears av Thilo Frank på Bildmuseets översta våning.
Katarina Pierre, chef för Bildmuseet, visar utställningen Nammaláhpan av Katarina Pirak Sikku för kronprinsessan Victoria och prins Daniel.

Foto: Jan Lindmark

Redaktör: Petra Käck