Publicerad: 2014-01-22

Invigningshelgen på Bildmuseet

NYHET Umeå blir Europas kulturhuvudstad 2014, och invigningen äger rum fredag 31 januari - söndag 2 februari. Under invigningshelgen öppnar Bildmuseet dörrarna till ett generöst program för att välkomna besökare från Umeå och hela världen.

Hela Bildmuseet har fyllts med nya utställningar inför invigningshelgen, det bjuds på guidade visningar varje timme, bildverkstad för alla åldrar och förlängda öppettider. Bildmuseet håller öppet kl 11:00-21:00 fredag, lördag och söndag. Fri entré som alltid.

Söndagsvernissage med mingel och Frida Hyvönen på scen
På söndagen kl 15.00 bjuder vi in till vernissage för de nyöppnade utställningarna Leonor Fini / Pourquoi pas? och Katarina Pirak Sikku / Nammaláhpán. Presentationer, konstnärssamtal och vernissagemingel. Museichef Katarina Pierre hälsar välkommen följt av tal av Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitet och Jean-Pierre Lacroix, Frankrikes ambassadör i Sverige. Katarina Pirak Sikku berättar om sin utställning.

Vernissagefestligheterna avslutas med en spelning av Frida Hyvönen på Bildmuseets scen kl 16:30. Obs, begränsat antal platser. Därefter öppet för mingel och utställningsbesök resten av kvällen till kl 21.00.

De fyra nya utställningar som fyller Bildmuseet är:

Leonor Fini / Pourquoi pas?
Surrealistiska verk från 30-, 40- och 50-talet av den fransk-italienska konstnären: måleri, teckningar, objekt, design, litteratur, film och fotografi. Utställningen är öppen hela helgen, men missa inte vernissagearrangemanget med Frankrikes ambassadör på söndag kl 15:00.

Katarina Pirak Sikku / Nammaláhpán
Kan sorg ärvas? Katarina Pirak-Sikku visar verk som berör den svenska rasbiologins studier av den samiska befolkningen under 1900-talets början. Utställningen är öppen hela helgen, men missa inte vernissagearrangemanget på söndag kl 15:00 då konstnären själv medverkar

Thilo Frank / The Phoenix is closer than it appears
Poetiska och lekfulla installationer som betonar vår uppfattning av ljus, rymd och rörelse. Bland annat en spegelinstallation som fyller en hel utställningsal.

Andreas Johansson / Place Position
Illusoriskt tredimensionella collage av övergivna landskap och förfallna områden. Isärklippta fotografier sammanfogade till nya helheter.

Redaktör: Helena Vejbrink