Publicerad: 2015-03-20

It- och medieutbildningar ger många möjligheter

NYHET Att studera it och media ger många möjligheter till val inför framtida yrkesliv. I två filmer från Umeå universitet berättar nuvarande och tidigare studenter om sina utbildningar.

Sofie Edvardsson har tidigare läst Digital medieproduktion vid Umeå universitet och startade efter utbildningen Soja Film tillsammans med kurskamraten Jakob Nyström. Hon medverkar i en film om att studera media vid Umeå universitet.

– Media handlar om att berätta historier, säger hon.

I filmen berättar Sofie att hon idag jobbar med animation medan andra av hennes kurskamrater jobbar med webbdesign och kod.

– Idag lever vi i ett samhälle med enormt mycket information och vi behöver människor som berättar historier och det är ju det man gör när man jobbar med media.

Björn Norlén är student på Civilingenjörsprogrammet för interaktion och design och intervjuas även han i filmen.

– Vår utbildning är bred, vi läser både design och programmering, berättar han bland annat.

I filmen om att studera it intervjuas Jonas Lidén som läst datavetenskap och Karin Löfvenmark som läser systemvetenskap.

Se filmen Studera it

Se filmen Studera media

Bilden ovan: Björn Norlén och Sofie Edvardsson intervjuas i filmen Studera it från Umeå universitet. Bilden ett montage ur filmen.

Redaktör: Mikael Hansson