Publicerad: 2012-02-01

It-företagare inspirerar studenter

NYHET Disciplin, hårt arbete, goda rådgivare och så lite tur. Framgångsrike it-företagaren Jonas Engström, som själv läst datavetenskap vid Umeå universitet, delade frikostigt med sig ur sina erfarenheter av att bygga mångmiljonföretag när han föreläste för studenter i Umeå.

Det var projektet Ung och Smart som bjudit in entreprenören Jonas Engström för att han skulle få tillfälle att dela med sig av erfarenheter från den egna resan som gått från studier på datavetenskap vid Umeå universitet till grundandet av it-företag som sålts vidare för summor över 100 miljoner kronor.

Men Jonas Engström börjar sin föreläsning ödmjukt och håller gärna fram den tur som han och hans studiekamrater hade haft från början.

– Så smarta var vi inte och vi hade ingen grand master plan. Vi hade tur att vara på rätt plats vid rätt tillfälle med de rätta kunskaperna, berättar Jonas Engström inför de mycket intresserade studenterna som kommit för att lära sig mer om entreprenörskap.

Hårt arbete

Men allt eftersom föreläsningen går vidare märks det tydligt att framgångarna inte bara handlat om tur och lottovinster. Bakom de mångmiljonföretag inom videoarkivering och it-stöd för tv-branschen som Jonas Engström varit med och byggt upp ligger ett stort mått av tekniskt kunnande, mycket hårt arbete samt förmåga att lyssna till kloka rådgivare som hjälpt till med affärsplaner och vägval inför nya affärsmöjligheter.

– Se till att reda ut hur mycket ni vill jobba, gör klart aktieägaravtal och var förberedda på hur ni ska ta in nya delägare och tänk på den administrativa infrastrukturen runt företaget. En revisor är en bra rådgivare och att få juridiskt stöd tidigt är värdefullt.

Tipsen från Jonas Engström blev många under den timme som han föreläste innan han slutligen kunde sammanfatta lärdomarna i några punkter.

Laget är viktigt

Den första lärdomen handlar om de man bygger företaget tillsammans med. Laget är viktigt och Jonas Engström menar att han fick vara med och bygga ett superlag som kompletterade varandra så att man kunde växa från en handfull personer vid starten till närmare 120 anställda innan företaget Ardendo såldes vidare.

– Håll också rent och snyggt i den kommersiella infrastrukturen. Fråga gärna andra hur de gör med avtal och bokföring, menar Jonas Engström är en annan lärdom som inte minst viktig om företaget en dag ska säljas vidare. Då måste alla papper vara helt klara.

Testa affärsidén på många olika sätt var en tredje lördom. De nfjärde handlade om att det aldrig får saknas pengar i kassan och den femte och kanske viktigaste var att ha disciplin i allt vad man gör.

Klok planering

Budskapet från Jonas Engström var tydligt. Bakom ett framgångsrikt företag ligger klok planering och mycket hårt arbete.

Men studietiden är också viktig, påpekar Jonas Engström innan han avslutar. Det är en tid då man kan bygga kontaktnät med andra studenter som en dag kan bli ens partners eller som man kommer att möta som kunder.

Föreläsningen ingår i projektet Ung och SMARTs kompetensutvecklande möten "Från idé till produkt/tjänst". Ung och SMART är Umeå universitets Vinnovaprojekt som ingår i programmet Ungas Innovationkraft. Projektet samarbetar med Umeå kommun, Dohi Sweden och Sogeti.

Redaktör: Mikael Hansson