Publicerad: 2022-10-10 Uppdaterad: 2022-11-10, 10:49

IT-institutionerna på företagsbesök i Överkalix

NYHET Som startskott på projektet "Kunskapsplattform för digital mognad hos företag och offentliga organisationer i glesbygd" var representanter från Umeå universitet på företagsbesök i Överkalix den 5 oktober.

Text: Magnus Mikaelsson

Tillsammans med både kommunalråd och lokala näringslivsrepresentanter fick Ulf Hedestig, Institutionen för informatik och Mats Johansson, Institutionen för datavetenskap möjlighet att såväl informera om projektet "Kunskapsplattform för digital mognad hos företag och offentliga organisationer i glesbygd" som att samtidigt få matnyttig information med sig tillbaka hem.

Projekt, finansierat av Europeiska jordbruksfonden, är ett samarbete mellan Umeå universitet, Akademi Norr samt Företagarna i Västerbotten och Norrbotten syftar till att öka den digitala förmågan hos främst småföretag i de tre pilotkommunerna Överkalix, Arvidsjaur och Åsele.

Värd för frukostmötet i Överkalix, var kommunalrådet Niclas Hökfors, som tillsammans med ett 15-tal deltagare fick lyssna på dragningar kring det aktuella läget och senaste forskningsrönen inom digital/grön transformation.

Martin Bergvall och Sara Kandel från Akademi Norr informerade sedan deltagarna om projektaktiviteterna innan det genomfördes en kartläggning och en behovsinventering av den aktuella digitala förmågan hos de deltagande företagen.

Efter den gememsamma träffen erbjöds deltagarna såväl individuella samtal med universitetsrepresentanterna som möjlighet att låta projektgruppen göra studiebesök ute på sina företag.

En av de organisationer som tog tillfället i akt att visa upp sin verksamhet var Överkalix Maskinstation AB som förutom att bjuda projektgruppen på en rundtur också gavs möjlighet att mer ingående diskutera möjligheter och utmaningar med den digitala tekniken.

- Det är verkligen både intressant, nyttigt och lärorikt att få vara ute och träffa representanter för det lokala näringslivet. Att få en bild av hur de som verkar lokalt ser på både möjligheter och utmaningar är ovärderligt för oss, säger Ulf Hedestig vid Institutionen för informatik på Umeå universitet.