Publicerad: 2015-09-02

It-programmet som lockar fler kvinnor

NYHET It-branschen i Sverige växer och behovet av nya medarbetare är mycket stort. Många företag och organisationer söker samtidigt efter fler kvinnor för att få en jämnare fördelning bland de anställda. Idag är omkring 20 procent av de anställda i it-företag kvinnor, ett förhållande som företagen gärna ser en förändring av.

Nu sticker en utbildning ut som kan förändra siffrorna något. Det är Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot it-miljöer vid Umeå universitet som denna höst lockat ett stort antal kvinnor. Två av tre, 66 procent, av de nya studenterna är kvinnor.

Här är några röster från studenter om varför de valde BIT-programmet: Marika Johansson:
”Jag har jobbat med verksamhetsutveckling på mitt jobb och tyckte att den här utbildningen verkade bred och intressant.”

Emmi Hirsikoski:
”Jag är intresserad av beteendevetenskap och jag vill gärna lära mig it kring detta.”

Andrea Gunnarsson:
”Jag har alltid gillat beteendevetenskap och psykologi och det här med it-miljöer känns helt rätt.”

Olivia Lundberg:
”Jag fick tips från en tjej som gick andra året. Det känns som en utbildning som ligger i tiden och som är bred.”

Hanna Fjällström:
”Jag pluggade samhälls med medieinriktning på gymnasiet som hade en del it. Jag tycker det är intressanta ämnen att bygga vidare på.”

Bilden ovan: Marika Johansson, Emmi Hirsikoski, Andrea Gunnarsson, Olivia Lundberg och Hanna Fjällström har alla sökt sig till Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot it-miljöer.

Redaktör: Mikael Hansson