Publicerad: 2004-11-09

IT-seminarium med Microsoft Sveriges VD och Sony Group Europes ordförande

NYHET UCIT, Umeå universitets plattform för behovsinriktad IT-forskning, arrangerar en Kick-off den 12 november. Medverkande är företagsledare från TietoEnator, Sony Group Europe och Microsoft Sverige.

Åke Plyhm, vice koncernchef TietoEnator, Göran Lindahl, ordförande Sony Group Europe och Peter Kopelman, VD Microsoft Sverige, är externa ledamöter i UCIT:s styrelse.
– Ett syfte med seminariet är att forskare och externa parter ska få en möjlighet att lära sig mer om varandras verksamheter och hitta öppningar till nya samarbeten, säger Per Levén föreståndare för UCIT.

Genom UCIT vill Umeå universitet skapa större och uthålligare forsknings- och utvecklingsprojekt, FoU-projekt, inom IT-området samt utveckla en gemensam plattform för forskning och utveckling inom informations- och kommunikationsteknik. Parallellt med seminariet pågår en posterutställning. Forskare medverkar med prototyper och projektresultat.

Plats: Samverkanshuset, Umeå universitet
Datum: Fredag den 12 november
Tid: klockan 13.30–16.00

Programmet inleds med en presentation av UCIT. Därefter följer föredragningar av UCIT:s externa styrelseledamöter som återföljs av frågor och diskussioner.

Program:

13.30 Välkomsthälsning och presentation av UCIT – Umeå universitets plattform för behovsinriktad IT-forskning
Ulf Edlund, vicerektor och styrelseordförande UCIT och Per Levén, föreståndare UCIT

14.00 TietoEnator – en aktiv spelare i byggandet av informationssamhället
Åke Plyhm, vice koncernchef TietoEnator

14.30 Paus med möjlighet att titta på utställningen. Kaffe/te serveras

15.00 Rubrik ej fastställd
Göran Lindahl, ordförande Sony Group Europe

15.30 IT – stress eller progress
Peter Kopelman, VD Microsoft Sverige

16.00 Avslutning
Per Levén, föreståndare UCIT