Publicerad: 2012-08-27

It-studenter gav mersmak

NYHET Fjorton it-studenter från bland annat datavetenskap vid Umeå universitet fick sommarjobb på Acino som har ett 30-tal anställda. Det låter som ett högriskprojekt men Acino menar att projektet gav värdefulla studentkontakter och siktar på en fortsättning nästa år.

Visst kan det verka galet att ta emot så många studenter, håller Acinos projektledare Anna Theorin med om, men efter sommarens intensiva veckor tillsammans med de 14 sommarjobbande studenterna har hon bara lovord att ösa över projektet.

– För oss på Acino har detta varit perfekt. Vi har fått lära känna studenter som i framtiden kan bli våra medarbetare, samtidigt som vi redan nu kan ge dem sommarjobb, säger Anna Theorin, som också kan berätta att några av studenterna kommer att få extrajobb under hösten på Acino.

En utmaning

Att sätta så många studenter i arbete under en hel sommar har förstås varit en utmaning, men Acino har varit noga med att plocka fram riktiga konkreta uppdrag från sina kunder, bland annat genom ett samarbete med byrån Plakat, förklarar Anna. Alla sommarjobbarna läser vid Umeå universitet, majoriteten på programmen för interaktion och design, systemvetenskap eller datavetenskap. Bygga hemsidor och databaser, utveckla appar och rätta buggar i redan befintliga it-system har därför varit några av de uppgifter som studenterna fått på sina bord.

– Ingen har jobbat med ”hitta-på-projekt” utan det är projekt som vi har i vår verksamhet. Vi tar också ansvar för att resultatet blir av bra kvalitet och att jobbet blir klart över sommaren.

På riktigt

Studenterna som på detta sätt fått en chans att sommarjobba inom sina egna utbildningsområden ser också mycket positivt på veckorna hos Acino.

– Det här är på riktigt och då blir det mycket mer värt. Det är en sak att läsa om något och en annan att få pröva själv.Vi har fått testa mycket som jag inte ens visste existerade som till exempel ett CMS-system som heter Umbraco som jag inte jobbat med tidigare, säger Lisa Ring, som läser Civilingenjörsprogrammet Interaktion och Design.

Duktiga handledare

– Vi har också haft duktiga handledare. När de säger att något är bra så känns det som ett expertutlåtande, menar Robin Rönnberg, till vardags student på Teknisk Datavetenskap. Robin berättar också att han särskilt uppskattar att ha fått jobba med programmeringsspråk som Javascript, C# och PHP.

Under sommaren har studenterna även erbjudits föreläsningar om testverksamhet och om agila metoder och Scrum inom systemutveckling.

– Vi kommer att göra om detta nästa sommar. Inte minst för att vi själva får så mycket tillbaka, betonar Anna Theorin.

Bilden ovan: It-bolaget Acino tog emot 14 sommarjobbande studenter vilket gav flera värdefulla kontakter, menar man. Bakre raden: Isak Eriksson, David Eriksson, Robin Hedin, Mattias landin, Max Marklund, Elin Sjöström och Malte Levén. Främre raden: Lisa Ring, Fredrik Loch, Sebastian Gröhn, Patrik Saellström, Robin Rönnberg och Anders Häggström.

Redaktör: Mikael Hansson