Publicerad: 2012-06-01

It-studenter som vill flytta hem

NYHET Nu vill it-företag i Umeå få studenter som läst it-utbildningar vid Umeå universitet att flytta tillbaka till Umeå och bli hemvändare.

– Vi vill gärna flytta upp till Umeå, säger Amanda Westin och Fredrik Johansson. Nu är de med på arrangemanget Umeå på Strand då 17 it-företag från Umeå för andra gången inom loppet av ett år tillsammans åker till Stockholm för att rekrytera nya medarbetare.

För Amanda Westin och Fredrik Johansson är mingelkvällen med företagen perfekt. Efter en tid i Stockholm vill de gärna flytta tillbaka till Umeå och nu är de nyfikna på vad it-företagen kan erbjuda dem.

Umeå känner de till mycket väl. Båda växte upp i staden och medan Amanda läste kognitionsvetenskap vid Umeå universitet pluggade Fredrik på programmet för Interaktion och Design. Idag går Amanda på Beckmans designhögskola och utbildar sig inom grafisk digital produktion medan Fredrik jobbar med app-utveckling, bland annat har han varit med och tagit fram appar till 7-Eleven, Pressbyrån och bilföretaget Bentley.

Byggt en app för Umeå

Men på sin fritid har de har också tillsammans byggt en app för Umeå som de kallar UMe. Appen kom till i samband med tävlingen App Challange Umeå 2011 och den använder sig av all den information som användare på Facebook lämnar om Umeå när de checkar in eller gillar olika platser. I appen UMe presenteras sedan all denna Umeå-information med en kartfunktion över staden.

– Mig ska man anställa för att jag har en bra mix mellan kognitionsvetenskap och digital grafisk form, svarar Amanda Westin på frågan om vad det Umeåföretag som anställer henne kan få.

– Och jag vill gärna hitta lösningar på folks problem i vardagen, säger Fredrik Johansson, som med sina kunskaper inom interaktionsdesign kan bidra med webb- och apputveckling.

Under några timmar tar de nu chansen att lyssna till hur it-företagen från Umeå tänker och under kvällen hinner de knyta flera kontakter som de kan ha med sig i framtiden.

Kan flytta redan till sommaren

Johan Nordin har också kommit till Restaurang Strand för att knyta kontakt med Umeåföretagen.

– Får jag rätt erbjudande kan jag tänka mig att flytta upp redan till sommaren, säger Johan där han står mitt i vimlet bland alla it-företag. Johan har bott i Stockholm i fem år men menar att han alltid kommer att kalla sig Umeåbo.

Efter att ha läst ekonomi på universitetet jobbar han idag med en e-handelstjänst som erbjuder instruktörsledda träningspass direkt till dataskärmen för den som vill träna hemma.

– Jag kallar mig gärna entreprenör och vill fortsätta jobba med något inom e-handel och ny teknik.

Antecknar i mobilen

Målmedvetet kryssar Johan mellan representanterna från de olika it-företagen som slutit upp under kvällen. Redan när företagen presenterar sig under en inledande runda för han små korta stödanteckningar i sin mobil över de mest intressanta som han vill hinna prata med.

– Anteckningarna är bra för jag kan också ha kvar dem om jag vill ringa något företag senare som jag kanske inte hinner prata med här.

Söker kreativa miljöer

Erik Ortman har också kommit till Restaurang Strand för att träffa företag och gamla bekanta från Umeå.

– Det som skulle kunna få mig att flytta till Umeå är om jag kan hitta en tillräckligt kreativ miljö där många samarbetar. Och jag måste säga att jag är grymt imponerad av Umeås utveckling under de senaste två tre åren, säger Erik som själv studerat interaktionsdesign vid Umeå universitet.

– Vi var ungefär 25 stycken som gick ut och jag tror att vi säkert är tio som finns i Stockholm just nu, berättar Erik som själv jobbar på en byrå för mobil apputveckling.

Jobba internationellt

Men samtidigt erkänner han att han ännu inte är beredd på att flytta till Umeå. Efter utflykter till Tokyo, Singapore och Taiwan där han både jobbat och skrivit examensuppsats vill han nu gärna pröva USA.

– För Umeås del tror jag det är viktigt att satsa på inkubatorverksamheten, det är en guldgruva för att få ett bättre företagsklimat, säger Erik Ortman som själv prövat på att vara sommarentreprenör hos inkubatorn Uminova Innovation.
Fler medarbetare behövs

Umeå på Strand har nu arrangerats två gånger och efter denna gång får nu arrangörerna utvärdera och se hur man kan fortsätta det nödvändiga arbetet med att locka fler att flytta till Umeå.

– Vi fick omkring 150 nya jobb inom it-branschen bara ifjol i Umeå, men det räcker inte. Företagen behöver ännu fler medarbetare, summerar Roland Carlsson, näringslivschef i Umeå kommun som också gärna ser att fler företag flyttar sitt huvudkontor till Umeå.

– Det är där som kompetensen finns, utbrister han.

Bland de som fanns på plats i Stockholm var Cinnober, Sogeti, Logica, Codemill, Teknikhuset, Upkeeper, Acino, UDK, Oryx, Dohi Sweden, Evry, Hi5, Vitec, Integpro, Tieto och ITS vid Umeå universitet och Umeå kommun.

Umeå på Strand arrangeras av Umeå kommun, Umeå universitet och InfoTech Umeå.

Bilden ovan: Fredrik Johansson och Amanda Westin kan gärna tänka sig flytta hem till Umeå.

Redaktör: Mikael Hansson