Publicerad: 2010-03-15

Italienska kockelever drillas av Västerbottens matambassadör

NYHET Strömmingsrullader, fläsklägg och sillinläggningar. Det är en del av vad Västerbottens matambassadör Ella Nilsson lär tolv unga italienska kockelever att tillaga på Restauranghögskolan vid Umeå universitet när svensk husmanskost står på schemat.

För sjätte året i rad deltar kockelever från Dell´Instituto Alberghiero E. Maggia i Stresa, Piemonte, Italien tillsammans med sin lärare Roberto Abondio. De deltar i kursen Swedish Culinary Arts som ges vid Restauranghögskolan. Kursen ges i tio dagar och avslutas denna vecka.

– De italienska ungdomarna uppskattar kursen mycket eftersom den ger dem en fantastisk möjlighet att få besöka Sverige och vår Restauranghögskola. De får en unik möjlighet att lära sig mycket om svenska råvaror och om svensk husmanskost, säger Peter Vegh, utbildningssamordnare.

Kursprogram under vecka 11:

• Tisdag 16 mars kl. 9-16 kurs med Västerbottens matambassadör Ella Nilsson.

• Onsdag 17 mars kl.9-16 kurs med Nisse Albertsson, Restaurang Angelini, Umeå.

För mer information kontakta:

Peter VeghUtbildningssamordnareRestauranghögskolan, Umeå universitetTel. 090- 786 50 81
peter.vegh@rh.umu.se

Redaktör: Ingela Hjulfors Berg