Publicerad: 2005-04-26

Italienska och kroatiska gastronomistudenter gästar Umeå universitet

NYHET Restauranghögskolan vid Umeå universitet gästas i dagarna av gastronomistudenter från Italien och Kroatien. De är här för att lära sig mer om norrländska råvaror och mattraditioner.

De sexton utbytesstudenterna från Opatija, Kroatien, och Stresa, Italien, kommer under tre veckor att gå en specialgjord kurs i norrländsk matlagning och matkultur vid Restauranghögskolan.

Under handledning av Andreas Helgesson, Gert Klötzke, Magnus Johansson, Ella Nilsson och Kurt Genrup ska studenterna undervisas i svensk kokkonst och mathistoria. Tema är nordisk och norrländsk mat, och fisk, vilt, skaldjur och bär är självklara huvudråvaror.

Under besöket ska också gästerna få ta del av fjällen i Hemavan, den goda Västerbottensosten i Burträsk och finska pinnar i Vasa.

Till hösten åker nio Umeå-studenter till Stresa i Piemonte för att lära sig mer om vin, vinframställning och vinhantering, och våren 2006 åker samma studenter till Opatija för att praktisera hotellerie och sommeliere på hotell i regionen.

För mer information, kontakta:

Peter Vegh, Restauranghögskolan, Umeå universitetTel: 090-786 50 81
E-post: peter.vegh@restauranghogskolan.umu.se