Publicerad: 2013-03-20

ITS vid Umeå universitet har koll på Vi i femmans svar

NYHET Fredag den 12 april sänds semifinalerna och finalen i Vi i femman i SVT. ITS vid Umeå universitet läser in och rättar svaren åt den populära frågesporten för femteklassare.

Vi i femman startade 1963 i Sveriges Radio – i år firar tävlingen alltså 50 år. Fortfarande sänds den i Sveriges Radio men semifinaler och final går i SVT. I år tävlar ungefär 70 000 elever i cirka 4 000 klasser på runt 2 500 skolor. Just nu är åtta lag kvar i tävlingen. De närmaste två veckorna tävlas det i kvartsfinaler och den 12 april möts de bästa fyra lagen i seminfinaler och final. Bland de åtta lagen finns ett Västerbottenslag – Sjöfruskolan klass 5 B i Umeå.
ITS rättar svarenITS, vid Umeå universitet, har sedan 2004 uppdraget från SVT och SR att läsa in och rätta svaren. – Ett roligt uppdrag. När vi tog över uppgiften tyckte vi att det var ju synd att bara de klasser som gick till uttagningstävlingar i radio och TV fick veta sina resultat. Det är ju roligt också för andra klasser att få sina resultat. Vi föreslog då att vi skulle läsa in alla svar och leverera en datafil med resultat från samtliga klasser, som sedan kunde läggas upp på webben. På det sättet kan ju alla klassers resultat bli offentligt, berättar Roger Persson, produktionschef vid ITS.
Manuell rättningSVT och SR nappade på förslaget. De hade tidigare anlitat ett trettiotal studenter för att rätta proven manuellt och räkna ut medelvärde för klasserna. – Då byggde vi ett upplägg som bygger på samma struktur som vi använder vid inläsning och rättning av Högskoleprovet, berättar Mats Hamrén, systemchef vid tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet, som arbetar med just Högskoleprovet. Idag görs inläsning och rättning för samtliga deltagande skolor på mindre än halva tiden jämfört med när det rättades manuellt.Nu har Roger Persson och Mats Hamrén bjudits in till finalen i Vi i femman i Malmö.
– Det ska bli jättekul att få se hur det fungerar bakom kulisserna, säger de båda.

Redaktör: Anette Olofsson