Publicerad: 2015-11-27

J. Ola Lindberg, nybliven professor, börjar sin anställning vid Pedagogiska institutionen

NYHET J. Ola Lindberg är nybliven professor vid Mittuniversitet. Han har forskat bland annat om e-lärande och nätbaserade lärgemenskaper. 1 januari 2016 påbörjar han sin anställning vid Pedagogiska institutionen.

Ola kommer att jobba 75 %, bland annat i undervisning på grundutbildningen, i Anders Olofsons forskningsprojekt om lärande och IT i gymnasieskolan, samt skriva ansökningar för fortsatt forskningsverksamhet. Ola, som nu är verksam vid Mittuniversitet kommer att ha kvar vissa åtaganden där (25%) under år 2016.

Forskningsmässigt har Ola varit intresserad av relationen mellan formell utbildning och yrkesutövande sedan tidigt 1990-tal, och många av hans studier har fokuserat lärarutbildning. Det i kombination med ett intresse för hur vi fostras in i olika sammanhang och kommer att omfatta förståelser av olika slag har varit genomgående teman.

Inför arbetet på Pedagogiska institutionen hoppas Ola kunna bidra till att utbildning och forskning fortsätter att utvecklas positivt.