Publicerad: 2018-06-07

Jakten på nya, miljövänliga energikällor – film av Wallenbergstiftelsen

NYHET Nya, renare energikällor behöver utvecklas. Runt om i Sverige pågår forskning för att hitta nya lösningar. Möt forskare vid Linköpings universitet, Chalmers, Umeå och Uppsala universitet i en film producerad av Wallenbergstiftelsen.

Johannes Messinger, gästforskare på Kemiska institutionen vid Umeå universitet.

Allt levande på jorden är beroende av energi. Solen är jordens första och största energikälla men för att täcka det allt större behovet av energi har vi utvunnit energi från kol, olja, gas och kärnkraft. Men det har skett på bekostnad av miljön.

Nu behövs nya, renare energikällor utvecklas. Runt om i Sverige pågår forskning för att hitta nya lösningar. Det handlar om allt från specialdesignade molekyler, unika nanomaterial, nya smarta solceller till konstgjord fotosyntes. Möt forskare vid Linköpings universitet, Chalmers, Umeå och Uppsala universitet.

Johannes Messinger, gästforskare vid Umeå universitet, berättar om sin forskning kring konstgjord fotosyntes.

Se en film producerad av Wallenbergsstiftelsen (22:23 min).

Film: Jakten på nya, miljövänliga energikällor

Mer om Wallenbergstiftelsen

Redaktör: Ingrid Söderbergh