Publicerad: 2008-05-08

Jämtländska kyrkböcker sökbara på nätet

NYHET Härstammar du från Föllinge, Frostviken, Hotagen eller Undersåker? Nu kan du direkt via nätet söka dina släktingar i kyrkböcker från sju Jämtlandsförsamlingar. Kyrkböckerna från 1700- och 1800-talet är registrerade vid Demografiska databasen, Umeå universitet.

Från och med maj 2008 finns Frostvikens församling tillgänglig och sökbar på Internet med hjälp av det speciella sökverktyget Indiko. Frostviken är den sjunde Jämtlandsförsamlingen som har inregistrerats av Demografiska databasen och gjorts tillgänglig för allmänheten.

Sedan tidigare är det möjligt att söka information i 1700- och 1800-talens kyrkböcker från Föllinge och Hotagens församlingar och de fyra icke-territoriella lappförsamlingarna Föllinge, Undersåker, Frostviken och Hotagen. Även Hede/Tännäs lappförsamling i Härjedalen finns tillgänglig via Indiko. Under tidig höst 2008 kommer också kyrkobokföringen i Undersåkers församling att kunna nås på detta sätt.

Drygt 80 församlingar i olika regioner i Sverige är nu sökbara via Indiko. Materialet är en värdefull resurs för släkt- och hembygdsforskare. Genom att informationen i kyrkböckerna har länkats, det vill säga olika uppgifter som rör samma person har identifierats och sammanförts, förenklas arbetet med att följa människor och släkter i församlingarna över tid och generationer. Det finns därför stora chanser att på ett lättillgängligt sätt återfinna sina släktingar och ta del av deras livsöden, från vaggan till graven.

För mer information om tillgängliga församlingar och sökverktyget Indiko hänvisas till Demografiska databasens webb: www.ddb.umu.se

Kontakta gärna: Elisabeth Engberg, Demografiska databasen, Umeå universitet, tel: 0916-102 29, 070-242 53 54, e-post: elisabeth.engberg@ddb.umu.se

Redaktör: Camilla Nilsson