Publicerad: 2010-04-20

Jan-Erik Lundström lämnar Bildmuseet

NYHET Jan-Erik Lundström lämnar sin anställning som chef vid Bildmuseet. Lundström har varit chef för Bildmuseet sedan 1997.

Bildmuseet tillhör Umeå universitet och har humanistiska fakulteten som värdfakultet.

– Jan-Erik Lundströms har haft stor betydelse för museets utveckling, framför allt dess inriktning på internationell samtidskonst, säger Britta Lundgren, dekanus vid humanistisk fakultet.

Under de senaste åren har museet etablerat sig som en framstående aktör för visning av bildkonst och Bildmuseets egen producerade utställningar har gästspelat på många ställen utomlands.

– Det har varit en spännande och inspirerande resa att få vara med om att utveckla Bildmuseet, säger Jan-Erik Lundström.

En ny museichef kommer att rekryteras inom de närmaste månaderna.

Kontaktuppgifter: Britta Lundgren, dekanus vid humanistisk fakultet
Mobil: 070-651 68 22