Publicerad: 2010-05-25

Jenny Eklöf och Fredrik Nyberg får Skytteanska samfundets pris

NYHET Kungl. Skytteanska samfundet i Umeå har beslutat om priser till fyra yngre forskare vid Umeå universitet, och en av dem är Jenny Eklöf, institutionen för idé och - samhällsstudier. Priset till den mest välförtjänta avgångseleven vid Konsthögskolan får Fredrik Nyberg.

Jenny Eklöf, institutionen för idé- och samhällsstudier, är idéhistoriker och utbildad vetenskapsjournalist, och disputerade 2007 på en avhandling om genteknologi. Hennes specialitet som forskare är idéhistoriska studier av modern vetenskap och teknologi, särskilt relationen mellan vetenskap, politik och media. Hon har haft en forskarassistenttjänst inom programmet ”Framtidens drivmedel” finansierad av Formas och är ledamot av Genetiknämnden vid Justitiedepartementet. Hon får priset för sin kreativa och internationellt orienterade forskning.

Fredrik Nyberg, som i sommar går ut femte året på Konsthögskolan, visade fram till i söndags verk på Bildmuseet i examensutställningen Making Public. Den som missade den utställningen kan se en del av hans arbeten på webben
Fredrik Nybergs webbplats

Skytteanska samfundet pris till yngre, välförtjänta forskare vid de norrländska universiteten är liksom priset till den mest välförtjänta avgångseleven 30.000 kronor. Priserna delas ut vid universitetens högtidsdagar.

Pressmeddelandet om alla Skytteanska samfundets pristagare

Redaktör: Helena Vejbrink