Publicerad: 2005-06-16

Jens Andersson - finalist i designtävlingen BraunPrize

NYHET Jens Andersson, nyutexaminerad magisterstudent från Designhögskolan vid Umeå universitet, har gått vidare till finalen i den internationella designtävlingen BraunPrize. Fem finalister har valts ut bland totalt 704 inkomna bidrag.

I mars gick Jens Andersson vidare till etapp två i årets upplaga av tävlingen BraunPrize med sitt projekt Rescue Buoy. Av totalt 704 inkomna bidrag från 50 olika länder gick 70 stycken vidare i tävlingen. En andra juryomgång har i dagarna ägt rum och fem finalister från fem olika länder har utsetts, däribland Jens Andersson. De övriga finalisterna kommer från Tyskland, USA, Kanada och Australien.

Den 8 september kommer alla finalister att presentera sina bidrag för en jury i Kronberg, Tyskland. Då utses också en vinnare som tilldelas 12 000 Euro, övriga finalisterna får 4500 Euro var.

Jens Andersson har i vår avslutat sin magisterutbildning i avancerad produktdesign på Designhögskolan. Rescue Buoy utvecklade han under en projektkurs i höstas där studenterna fick utforska nya användningsområden för robotar.
– Efter att ha bott i USA ett år och sett alla stora stränder med livräddare, insåg jag hur svårt det måste vara att få en överblick över vattnet och att upptäcka en nödställd i tid. Jag pratade därför med en livräddarinstruktör och fick mer insikt i livräddarens problem, berättar Jens Andersson.

Hans livräddarassistent – Rescue Buoy – ligger i vattnet cirka 100 meter från stranden och övervakar vattnet. Bojen kan upptäcka rörelsemönster och när en person är i behov av hjälp flyttar den sig till den utsatta personen som kan hålla tag i bojen. Livräddarna på stranden ser tydligt var platsen är och kan åka dit och rädda personen. I vanliga fall är bojen ankrad och har en generator som tar tillvara vågenergin för att förse den med ström.

Syftet med designtävlingen BraunPrize är att främja unga designers. Företaget Braun vill på detta sätt lyfta fram betydelsen av industridesign och innovativa produkter som kan hjälpa människor i deras vardag.

Jens Andersson är 25 år gammal och kommer ursprungligen från Växjö. Han har under vårterminen gjort sitt examensarbete i samarbete med SAS.

För ytterligare information, kontakta:

Jens Andersson, magisterstudent på DesignhögskolanTelefon: 0736-79 02 71
E-post: jens@jensandersson.com www.jensandersson.com

Professor Pete Avondoglio, programansvarig för magisterutbildningen i avancerad produktdesignTelefon: +45 4045 8808
E-post: Pete.Avondoglio@dh.umu.se www.dh.umu.se

Redaktör: Karin Wikman