Publicerad: 2018-03-20

Jessica K Ljungberg i möte med kronprinsessan

NYHET Idag tisdag är Jessica Körning Ljungberg, docent i psykologi vid Umeå universitet, en av tre forskare som besöker kronprinsessan Victoria på Stockholms slott för att berätta om sin forskning och om villkoren för kvinnliga forskare i Sverige. Arrangerar gör Knut och Alice Wallenbergs stiftelse.

Jessica Körning Ljungberg är Wallenberg Academy Fellow, och genomför en forskningsstudie om ifall ett mentalt aktivt liv, till exempel att prata flera språk, eller yrkesval påverkar äldre människors minne positivt. Hon tror att en anledning till att just hon valdes ut som en av tre forskare kan vara att ämnet intresserar kronprinsessan.

– Hennes familj är flerspråkig, och hon är ju intresserad av träning, så jag kan tänka mig att det kan ha med saken att göra, säger Jessica Körning Ljungberg.

De tre forskarna kommer att presentera sin forskning under trettio minuter vardera, och därefter samtala med kronprinsessan om villkoren för kvinnliga forskare idag. Jessica Körning Ljungberg berättar att de blivit uppmuntrade till att ha en öppen dialog med kronprinsessan om den personliga upplevelsen av att vara kvinnlig forskare i karriären.

– Jag känner mig hedrad av att bli utvald, och jätteglad över att få träffa kronprinsessan. Jag vill prata om att ”mot den här bakgrunden, hur ska vi tänka kring äldrevården?”. Vi tror att det som är viktigt för ett bättre åldrande är att hålla igång och aktivera hjärnan; träffa folk, våga lära sig nya saker – att leva ett rikt liv. Ett sådant här möte kan öppna dörrar för framtiden. Det är en chans att påverka, säger Jessica Körning Ljungberg.

Mötet med kronprinsessan äger rum på Stockholms slott idag, tisdagen den 20 mars, kl. 14.00-16.00.

Arrangör är Knut och Alice Wallenbergs stiftelse.

Medverkande forskare är, förutom Jessica Körning Ljungberg, Anna Dreber Almenberg från Handelshögskolan i Stockholm och Lisa Hultman från Uppsala universitet.

Redaktör: Eva Stoianov