Publicerad: 2016-09-21

Jobbhackathon ska ta fram nya digitala tjänster

NYHET Forskare från Informatik och it-studenter medverkar i ett jobbhackathon i Umeå för att ta fram nya digitala tjänster för arbetsförmedling.

Digitala prototyper för arbetsmarknaden kommer att tas fram under ett jobbhackathon i Umeå 3 – 7 oktober.

Digital satsning

Initiativet ingår i den digitala satsning som Arbetsförmedlingen påbörjat för att bättre kunna använda ny teknik. Ett exempel som nyligen lagts fram av Arbetsförmedlingen är att öppna dess databaser och låta dem bli grunden i en teknisk plattform som kan användas av företag för att bygga ännu bättre appar för jobbmatchning och jobbsajter.

”Vi vill öppna Arbetsförmedlingens stora databaser och bjuda in aktörer inom jobbmatchning att samarbeta med oss kring bland annat Platsbanken och CV-databasen”, skriver Mikael Sjöberg, generaldirektör Arbetsförmedlingen, och Erik Sandström, direktör Digitala tjänster Arbetsförmedlingen, i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

Jobbhackathon

Innovationsveckan i Umeå med sitt Jobbhackathon ska ses i detta sammanhang. Här ska studenter, företag och organisationer ta fram digitala prototyper för arbetsförmedling och arbetsmarknaden. Pris till bästa prototyp delas ut i slutet av veckan som innebär att vinnaren tillsammans med digitala innovationscentret på Arbetsförmedlingen får färdigställa sin prototyp.

Under den så kallade innovationsveckan pågår också ett dussintal föreläsningar som är öppna för allmänheten. Bland annat deltar Annika Steiber som på plats fått studera Silicon Valleys megastjärnor såsom Google, Facebook och Tesla inifrån. Anette Novak, vd för Interactive Institute, sammanfattar och reflekterar över den digitala satsning som Innovationsveckan och Jobbhackathon innebär.

Lokalt från Umeå deltar flera forskare från Informatik som Per Levén, Mikael Söderström och Ulf Hedestig.

Se hela programmet på Jobbhackathon.

Bilden ovan: Annika Steiber och Anette Novak deltar under Jobbhackathon i Umeå.

Redaktör: Mikael Hansson