Publicerad: 2013-09-19

Johan Hellström nominerad som Årets företagare

NYHET Johan Hellström, VD för bredbandsleverantören T3, har nominerats som Årets företagare inför Umeågalan 2013. Johan har en utbildning från Systemvetenskapliga programmet i Umeå och har även under de senaste åren varit gästföreläsare vid masterutbildningen i IT-Management.

Utmärkelsen som Årets företagare delas ut till den företagare som under året utfört en utmärkande prestation och genom sin personlighet fungerat som inspirationskälla och förebild för andra företagare. Årets Företagare i Umeå ska äga och aktivt driva företaget som sin huvudsakliga sysselsättning och kunna visa upp god lönsamhet och avsaknad av betalningsanmärkningar. Den som får priset ska också ha visat upp extra kreativitet, företagsamhet och ledarskap.

Det här är egenskaper som Johan Hellström även delat med sig av till studenter på masterutbildningen i IT-Management under de senaste åren där han varit en mycket uppskattad gästlärare och föreläsare.

Johan har också ett förflutet själv som student vid Informatik där han läste Systemvetenskapliga programmet 1992 – 1994.

I en tidigare intervju för Informatiks webb har Johan Hellström berättat om sin syn på masterutbildningen i IT-Management.

– Den är ett utmärkt komplement till en traditionell ekonomiutbildning. Tidigare kom innovation från företagen men nu är det mer från konsumenthåll. Informationstekniken konvergeras med nya medier som sociala medier, google adwords, gps, mobiler, affärsprocesser och den utvecklingen måste företag jobba mer med.

– Det gäller att kunna förutspå marknaden genom att fatta mer strategiska beslut och för att nå mer affärsnytta i företaget. Det är något som den här utbildningen kan ge. Den breddar kompetensen på till exempel många systemvetare. Det vore även intressant om utbildningen skulle kunna erbjudas för anställda att läsa under tiden de jobbar.

Umeågalan 2013 arrangeras 7 november och då tillkännages även om det blir Johan eller någon av de andra nominerade som vinner titeln.

Redaktör: Mikael Hansson