Publicerad: 2014-12-03

Johanna Björklund bloggar om språk- och datavetenskap

NYHET Språkteknologi är ett brett område där språk- och datavetenskap möts. Inom detta ämne forskar Johanna Björklund, universitetslektor vid institutionen för datavetenskap. Med start den 8 december bloggar hon under två veckor på universitetets Forskarblogg.

Text: Ingrid Söderbergh
Johanna Björklund.

Teoretisk språkteknologi handlar om hur människans språk är uppbyggt och hur en dator kan programmeras för att hantera mänskligt språk.

Till exempel kan det handla om att lära datorer skilja mellan olika författares grammatiska stil, eller att hitta de tio mest sannolika grammatiska analyserna av en text.

Hur känns det inför uppdraget?

– Det känns spännande! Det är svårt att skriva populärvetenskapligt om forskning utan att förenkla så mycket att det intressanta försvinner.

Vad kommer du att blogga om?

– Jag tänkte försöka ta både ett inifrån- och utifrånperspektiv på forskningen, och både prata om frågorna vi studerar i sig själva, och deras inverkan på det omgivande samhället.

Har du bloggat tidigare, vad har du för förväntningar?

– Nej, jag har inte bloggat tidigare. Jag trodde att det skulle vara lätt att “bara skriva ihop något”, men nu när det är dags att sätta pennan till pappret så känns det inte lika enkelt.

Till forskarbloggen:

Johanna Björklunds blogg