Publicerad: 2017-05-24

Johannes van den Berg ny docent i neonatologi

NYHET Från och med den 19 maj har Umeå universitet en ny docent i neonatologi/neonatal omvårdad. Docenten heter Johannes van den Berg och är neonatalsjuksköterska på Neo-IVA (NUS) och forskare vid enheten för pediatrik. Johannes van den Bergs forskningsområde är främst risker och riskbedömningar vid neonatala transporter och främst på hur de små barnen kan reagera på ljud och vibrationer under transport.

Van den Berg är involverad i ett samarbete med Lunds Universitet för att utvärdera den säkerhetssele som används vid transport i s.k. Känguruposition vilket innebär att barnet är fastspänt med säkerhetsbälte på mammas bröst under transporten.

Johannes handleder även andra arbeten som berör neonatalvården, där perifert insatt centrala ven katetrar (PICC-line) är ett exempel. Framöver kommer Johannes att fokusera på att implementera vetenskaplig kunskap i vården.