Publicerad: 2015-10-09

John Akomfrah / Vertigo Sea

NYHET Media hälsas välkommen till Bildmuseet för en förhandsvisning av John Akomfrahs nya trekanaliga filminstallation Vertigo Sea, en meditativ skildring av människans relation till havet. Som första turnéplats efter premiären på årets Venedigbiennal visas den nu på Bildmuseet i ett samarbete med BAC–Baltic Art Center. I samband med förhandsvisningen och det efterföljande konstnärssamtalet finns även möjlighet till enskilda intervjuer.

Vertigo Sea är en berättelse om människa och natur, om skönhet, våld och utsatthet. Det handlar om havets betydelse för migration, i krig och konflikt, för slaveriet och för kolonialiseringen av världen. Herman Melvilles roman Moby Dick och Heathcote Williams Whale Nation är två litterära utgångspunkter.

Under trettio år har den brittiske konstnären och filmskaparen John Akomfrah arbetat med frågor kring minne och identitet och hans verk har gett röst åt arvtagarna efter den afrikanska diasporan i Europa. Hans poetiska filmer tänjer dokumentärens gränser och filmessäns format. Det rika bildmaterialet i Vertigo Sea är hämtat från historiska filmarkiv, naturfilmer, nyhetsrapportering och egna iscensättningar.

Vertigo Sea hade premiär på 2015 års venedigbiennal, All the World's Futures. Som första turnépöats efter biennalen visas verkt nu på Bildmuseet i samarbete med BAC–Baltic Art Center.

Förhandsvisningen sker på lördag 24 oktober kl 12:00 i samband med ett konstnärssamtal med John Akomfrah [Program]. Medverkar gör också Lina Gopaul och David Lawson från Smoking Dogs Films. OBS, föranmälan senast 22 oktober. Efter samtalen ges representanter för media tillfälle till enskilda intervjuer. Tid bokas via mail.

Vernissage söndag 25 oktober kl 14:00 [Program]. John Akomfrah ger en presentation av Vertigo Sea, som därefter visas därefter kontinuerligt under Bildmuseets öppettider fram till 17 januari 2016.

John Akomfrah (f. 1957 i Accra, Ghana) bor och arbetar i London. Han startade nyskapande Black Audio Film Collective tillsammans med bl a David Lawson och Lina Gopaul som han samarbetar med än idag. Hans verk har bland annat visats på Liverpool-biennalen, Documenta 11, De Balie i Amsterdam, Centre Pompidou i Paris, Serpentine Gallery och Whitechapel Gallery i London och på MoMa, New York. Filmerna har bland annat visats på de internationella filmfestivalerna i Cannes och Toronto samt på Sundance Festival.

Vertigo Sea har producerats av Smoking Dogs Films med stöd från BAC–Baltic Art Center och Bildmuseet, Statens Kulturråd, Sharjah Art Foundation, BBC Natural History Unit, British Film Institute, Arts Council of England samt Tyneside Cinema Gallery.

> Pressbilder att ladda ner

Kontaktinformation

För ytterligare information om John Akomfrah/Vertigo Sea:Katarina Pierre, museichef Bildmuseet
katarina.pierre@bildmuseet.umu.se, 090-786 9632