Publicerad: 2016-05-04

Journalistiken förändras

NYHET Journalistiken förändras och kanske inte på det sätt vi tror. Det stod klart när Institutet för mediestudier nyligen släppte publikationen ”Journalistik i förändring”. Här skriver ledande forskare om hur journalistiken förändrats mellan åren 2007 och 2014. Medverkar gör bland annat två forskare från Institutionen för kultur- och medievetenskaper.

Nyheterna är mansdominerade och rapporteringen om brott minskar. Hårdvinklade politikernyheter däremot är populärt och delas flitigt i sociala medier. Två lektorer vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper i Umeå har bidragit till undersökningen. Jesper Enbom skriver om sportjournalistik och Annika Egan Sjölander beskriver i ett kapitel hur miljö- och klimatjournalistiken förändrats.

Läs mer om publikationen här.

Lyssna på en paneldebatt om ”Journalistik i förändring”

Redaktör: Elin Leyonberg