Publicerad: 2020-03-06

Journaliststudenter flerfaldigt nominerade

NYHET Två tidigare studenter från journalistprogrammet är nominerade till både Guldspaden och Silversleven - för en granskning de genomförde redan under studietiden.

Text: Jonas Vågström

Det är de tidigare journaliststudenterna Jenny Kejerhag och Stina Bergström som nu har chansen att vinna två journalistpriser för ett grävjobb de genomförde under sin utbildning i samarbete med dagstidningen Norran.

Under 2019 publicerades "Kalsonggrävet" i Norran. En granskning där de uppmärksammade hur Skellefteå kommun lade mer pengar på arbetskläder till mansdominerade yrken än de kvinnodominerande.

Hur gick grävet till?

- Vi begärde ut 2018 års fakturalista över tre nämnder; samhällsbyggnadsnämnden, socialnämnden tillika för- och grundskolenämnden, det vill säga en traditionellt mansdominerad nämnd respektive två kvinnodominerade. Det resulterade i en granskning av närmare 3 000 fakturor, berättar Bergström.

Tusentals fakturor senare kunde de båda journaliststudenterna peka på flertalet orättvisor och felaktigheter som Skellefteå kommun stod ansvariga för.

- Vår granskning visar på skillnader på flera tusentals kronor när kommunen köper in arbetskläder till sin personal. Samtidigt som män på samhällsbyggnadskontoret får hämta ut gratis kalsonger får kvinnlig förskolepersonal kämpa för minsta lilla klädesplagg. Granskningen visar också att socialnämnden bokfört maskiner, mat och godis på klädkontot. Dessutom kan vi avslöja det faktum att kommunen inte efterlever offentlighetsprincipen, förklarar Kejerhag.

Nu kan de alltså vinna både en Guldspade, i klassen Studentspaden, och Silversleven.

Hur känns det att vara dubbelt nominerad för sitt arbete?

- Det känns fantastiskt! Och smått overkligt, säger Jenny Kejerhag. Det som känns roligast med nomineringarna är att det blir ett kvitto på att allt det slit vi la ner i granskningen inte var bortkastat. Det är ett kvitto på att vi gjorde ett fantastiskt bra jobb, vilket stärker en själv väldigt mycket och motiverar en till att fortsätta gräva. Jag tycker också det är väldigt kul att det är ett gräv som gjordes under utbildningen eftersom det visar att studenter kan, och man ska som student inte känna att allt vi gör inte är skarpt. Utan de arbeten vi gör på utbildningen kan öppna många dörrar efter examen.

Stina Bergström håller med.

- Framför allt känns det väldigt bra att frågan om orättvisor mellan män och kvinnor i arbetslivet uppmärksammas på det här sättet. Att helt enkelt få ”röra om” bland ingrodda strukturer där männen tillåts kosta mer än kvinnornas.

Guldspaden och Silversleven

Guldspaden

Guldspaden delas ut i åtta klasser: Etermedia riks nyheter, etermedia riks dokumentär, etermedia lokal, magasin, storstadstidning, mindre dagstidning, bok och studentspade. Guldspaden delas ut i samband med Gräv 2020 som hålls den 18-19 september i Borås.

Silversleven

Silversleven delas ut av Publicist Klubben Norra Norrland och tilldelas en journalist i norra Norrland som på något sätt ”rört om” med sitt arbete. Syftet med den breda definitionen ska göra det möjligt för fler att nomineras och vinna. Några exempel på prestationer som kan vinna är: Ett avslöjande, en väl genomförd serie, ett nytt arbetssätt, eller kanske ett rakryggat ställningstagande som fått betydelse för publicistiken i allmänhet. Silversleven delas ut den 2 april.