Publicerad: 2024-03-01 Uppdaterad: 2024-03-06, 11:11

Journaliststudenter nominerade till Studentspaden 2024

NYHET Tre journalistalumner är nominerade till det prestigefyllda Studentspaden 2024 för sitt journalistiska grävjobb om elitidrottens klimatpåverkan.

Det är de tre tidigare journaliststudenterna Ebba Wettainen, Anna Dahlgren och Ida Ovesson som nu är nominerade till Studentspaden för ett grävjobb de genomförde under sin studietid. I sin undersökning kartlade de SHL-lagens, och publikens, resor till och från matcher under grundserien 2022/2023. Granskningen visade bland annat att klubbarnas transporter orsakar drygt 700 ton växthusgaser. På fem år gör utsläpp i den storleken att is i Arktis som motsvarar ytan av fem fotbollsplaner smälter.

Det känns otroligt stort att bli nominerade till ett så fint journalistpris

Avslöjandet har synliggjort de stora transportutsläppen inom SHL, granskningen har lyfts av SHL-ledningen och flera klubbar menar att arbetet fått dem att reflektera över sitt resande, till exempel vad gäller valet mellan privatflyg och linjärflyg. Efter att granskningen publicerades släppte Svenska hockeyligan nyheten att spelformatet för slutspel och kvalspel för säsongen 2023/2024 ändras. Förändringen innebär att lagens resor minskat i antal. Även spelordningen i åttondelsfinalerna ska ses över under denna säsong.

- Det är verkligen en kul överraskning. Det känns otroligt stort att bli nominerade till ett så fint journalistpris, säger Ida Ovesson om utmärkelsen.

Efter examen har de tre journaliststudenterna fortsatt på olika journalistiska vägar. Ida som lokalreporter på Västerbottningen, Anna har jobbat både på SVT sporten i Stockholm och sedan Västerbottens-Kuriren och Ebba har varit på SVT i Umeå, NSD i Norrbotten och arbetar nu som kommunikatör på Kaunis Iron.

Gulspaden & Studentspaden

Guldspaden instiftades av föreningen Grävande Journalister. Namnet syftar både till branschgalan och själva utmärkelsen. Priset syftar till att hedra och uppmuntra högkvalitativt journalistiskt grävande arbete. Priset delas ut årligen och har blivit en symbol för journalistisk integritet och engagemang.

Studentspaden delas ut till student/studenter vid svenska journalistutbildningar som genom engagerad och kunnig journalistik avslöjat eller skildrat väsentliga förhållanden som allmänheten förut inte kände till. Undersökningen skall vara ett originalarbete, självständigt genomförd.