Publicerad: 2020-09-22

Journaliststudenter tog hem Guldspade

NYHET Från nominering till prisutdelning. Journaliststudenterna Stina Bergström och Jenny Kejerhag, båda vid Umeå universitet, prisades för sitt examensarbete under Föreningen Grävande Journalisters årliga grävseminarium.

Text: Jonas Vågström

Tidigare i år kunde vi rapportera att två journaliststudenter, Stina Bergström och Jenny Kejerhag, blivit nominerade till en Guldspade för sitt examensarbete ”Kalsonggrävet”. I fredags blev det klart att de blir först ut att få motta den prestigefyllda utmärkelsen i kategorin Studentspaden som riktar sig mot just studenter.

Prisutdelningen ägde rum under Föreningen Grävande Journalisters årliga grävseminarium. Det som tidigare varit känt som Gräv20, men som på grund av coronapandemin blivit DigiGräv och arrangerades virtuellt den 18:e - 19:e september.

Stor skillnad i klädbudget

I sitt examensarbete uppmärksammade de hur Skellefteå kommun lade mycket mer pengar på arbetskläder till mansdominerade yrken än de kvinnodominerande. De begärde ut 2018 års fakturalista över tre nämnder; samhällsbyggnadsnämnden, socialnämnden samt för- och grundskolenämnden.

Alltså bestod underlaget av tre nämnder - en traditionellt mansdominerad och två traditionellt kvinnodominerade. Efter att ha granskat tusentals fakturor kunde de urskilja tydliga skillnader och felaktigheter som Skellefteå kommun ansvarade för.

Samtidigt som män på samhällsbyggnadskontoret fick hämta ut gratis kalsonger får kvinnlig förskolepersonal kämpa för minsta lilla klädesplagg. Granskningen visade också att socialnämnden bokfört maskiner, mat och godis på klädkontot.

Det känns helt fantastiskt! – Stina Bergström.

– Det är en ära att vinna ett så fint journalistpris och jag kan knappt förstå att det är sant med tanke på våra motståndare som också hade väldigt intressanta och väl utförda granskningar. Men visst är det ett bevis på att vårt arbete blev uppskattat och att det finns ett stort engagemang i dessa frågor.

– Jag hoppas och tror att den ökade vetskapen kring orättvisorna kan ligga till grund för förändrade strukturer i samhället där kvinnorna tillåts kosta lika mycket som männen, säger Stina Bergström.

Uppmärksammade ytterligare oegentligheter

Under sitt arbete uppmärksammade de också andra brister. Kommunen dröjde i sina svar och det var svårt att få ut offentliga handlingar eller kontakt med nyckelpersoner.

Detta var något som lyftes av journaliststudenterna i en annan artikel publicerad i Norran. Kritiken mot hur de hanterat utlämningen av allmänna handlingar togs upp i kommunfullmäktige där det debatterades om allt verkligen gått rätt till.

Guldspaden

Guldspaden delas ut i åtta klasser: Etermedia riks nyheter, Etermedia riks dokumentär, Etermedia lokal, Magasin, Storstadstidning, Mindre dagstidning, Bok och Studentspade.

På grund av den pågående coronapandemin blev Gräv20 istället DigiGräv och hölls virtuellt den 18:e - 19:e september 2020.