Publicerad: 2011-03-31

Judith Phillips blir gästprofessor vid socialt arbete

NYHET Som ett led i Umeå universitets satsning på kvinnliga gästprofessorer har institutionen för socialt arbete fått stöd till att invitera professor Judith Phillips för vistelse i Umeå vid tre–fyra tillfällen under en tvåårsperiod.

Judith Phillips är professor i gerontologi vid Swansea University, forskningsledare vid Research Institute for Applied Social Sciences, samt ledare för nätverket Older People and Aging Research and Development Network (OPAN Wales). Hon är aktuell som medförfattare till böckerna Key Concepts in Social Gerontology, SAGE, London och Critical Issues in Social Work with Older People, Palgrave, Basingstoke.

Ett samarbete finns mellan Judith Phillips och forskningsprofilen Care Work and Social Gerontology vid institutionen för socialt arbete vid Umeå universitet. Professor Phillips har, liksom forskare vid Umeå-institutionen, bland annat fokuserat på frågeställningar om åldrande i glesbygd, äldres livshistorier samt gränslandet mellan informellt och formellt omsorgsarbete.

Under sin vistelse kommer professor Phillips att samarbeta med Umeåforskarna för gemensam publicering byggd på redan insamlade data från England och Sverige.

För forskningsprofilen Care Work and Social Gerontology ar hennes vistelse en chans till att bredda det internationella kontaktnätet, något som är av särskild vikt då frågor om äldre och åldrande har en starkare ställning inom ämnet socialt arbete internationellt än de har i den svenska ämnestraditionen. Hon kommer också att medverka i undervisning vid institutionen.

Läs mer om Judith Phillips

Kontaktperson: Stina Johansson institutionen för socialt arbete Telefon: 090-786 5425
E-post: Stina.johansson@socw.umu.se

Redaktör: Ewa Persson