Publicerad: 2019-03-29

Judith Sarneel delar med sig av sina tankar i forskarbloggen

NYHET Vår affilierade forskare Judith Sarneel delar med sig av sina resetankar i universitetets forskarblogg.

Text: Anngelica Kristoferqvist

Judith är en av våra affilierade forskare vid Arcum och hon beskriver sin arktiska koppling på följande sätt:

Under de senaste åren har jag entusiastiskt jobbat som ekolog med ett särskilt intresse för strandekologi och planta-jord–samspel. Nordiska strandzoner är en viktig resurs för vattenmassorna som de ligger vid och det är viktigt att förstå processerna för att underhålla och forma dem. Det är speciellt viktigt i Norden eftersom påverkan av vatten och is är påtagliga och har stor påverkan på vegetationens utveckling. Nordiska vattendrag har en gemensam historia av yttre påverkan eftersom de skapats för att möjliggöra timmerflottning och jag är extra intresserad i förändringar av återväxt vid restaurering av dessa vattendrag.

Judith är just nu aktuell i och med sitt inlägg på umeå universitets forskarblogg där hon skriver om de tankar hon haft när hon rest. Bloggen är på engelska.

Judith Sarneel