Publicerad: 2013-07-02

Juridikprofessor i Almedalen 2013

NYHET Ruth Mannelqvist, professor vid juridiska institutionen, är en av de forskare från Umeå universitet som finns på plats under Almedalsveckan.

Evenemanget där Mannelqvist medverkar handlar om hur socialförsäkringen fungerar vid psykisk ohälsa.
– Sjukförsäkringens konstruktion leder till att människor med framför allt otydliga diagnoser eller symtomsjukdomar, exempelvis människor som lider av psykisk ohälsa, riskerar att hamna utanför det sociala skyddsnät som socialförsäkringen är tänkt att vara, säger Ruth Mannelqvist.

Övriga medverkande: Inger M Johansson, Hjärnkollambassadör, Margareta Jakobsson, överläkare, psykiatrin Gotland och Kjell Broström, intressepolitisk ombudsman, NSPH. Moderator är Anna Norrman.

Sjuk på fel sätt? Hur fungerar socialförsäkringen vid psykisk ohälsa?

Redaktör: Sofia Strömgren