Publicerad: 2014-11-14

Juriststudent vinnare av årets upplaga av Business Law Challenge

NYHET Juriststudenten Pontus Sjölund är årets vinnare av Sveriges största tävling inom affärsjuridik. Finalen avgjordes under två intensiva dagar i Stockholm den 12–13 november.

– Det känns väldigt roligt såklart, men fortfarande lite overkligt. Det har varit som en berg- och dalbana, där jag varvat mellan att vara nervös inför tävlingsmomenten, med att vara glad och lättad när jag gått vidare, säger Pontus Sjölund, student på termin sju på juristprogrammet vid Juridiska institutionen.

Det är advokatbyrån Lindahl som organiserar studenttävlingen ”Business Law Challenge” och årets upplaga är den största hittills med cirka 300 tävlande från alla juristutbildningar i landet. Efter urvalstest och lokala deltävlingar var det till slut fyra studenter som gjorde upp i finalen i Stockholm.
– Det har varit väldigt intensivt. Själva finalen bestod av två moment, först ett klientmöte med juryn som spelade klienter. Sedan var det en avtalsförhandling mot en annan student och slutligen en avtalsförhandling med en av delägarna på Lindahl, säger Pontus Sjölund.

Räknade inte med en vinst

Tävlingen innehöll förutom tuffa förhandlingsmoment också utbildning i affärsjuridik och Pontus Sjölund ser upplägget som ett bra komplement till studierna på juristprogrammet.
– Jag räknade inte med att vinna, men det har varit väldigt lärorikt och roligt. Jag tycker att man ska söka om man är intresserad, säger han.

"En oerhörd möjlighet"

Som vinnare får Pontus Sjölund fyra veckors betalt internship på Microsoft samt fyra veckors sommarnotarietjänst på advokatbyrån Lindahl under sommaren 2015.
– Det är en oerhörd möjlighet och betyder mycket för mig personligen, säger Sjölund.

Foto: Lindahl

Redaktör: Sofia Strömgren