Publicerad: 2019-11-20

Juriststudenter från Umeå pristagare i Business Law Challenge

NYHET I konkurrens med 200 juristprogramstudenter tog sig My Haney och Johan Lindgren till slutfinalen i Sveriges största tävling i affärsjuridik.

Text: Sofia Strömgren

– Det är jättekul såklart! Mitt mål var att gå till topp fyra så jag är nöjd att jag lyckades ta mig dit trots den hårda konkurrens som var i finalen. Alla tio som tävlade i Göteborg var verkligen superduktiga, säger My Haney, student på juristprogrammet vid Juridiska institutionen.

Hur var det att delta i tävlingen?
– Själva tävlingen i sig var utvecklande, att få testa på hur det är att avtalsförhandla "på riktigt" var roligt. Jag gillar att utmana mig själv och tycker tävlingen var ett  bra sätt att göra det på, säger Johan Lindgren, student på juristprogrammet vid Juridiska institutionen.

– Det var både kul och superläskigt. Tävlingsmomenten är väldigt praktiskt inriktade och skiljer sig ganska mycket från det man vanligtvis gör på juristutbildningen. Det är kul att utmana sig och testa nya saker samtidigt som det är skrämmande att göra saker man inte testat på innan. Men det var otroligt lärorikt, fortsätter My Haney.

Inte självklart att tävla i affärsjuridik

Cirka 200 studenter från samtliga juristutbildningar i Sverige sökte till den nionde upplagan av Business Law Challenge. 60 av dem kom med i tävlingen som arrangeras av advokatfirman Lindahl. Slutligen var Johan Lindgren och My Haney från Umeå, två av de fyra slutfinalister som klarade sig längst i finalen i Göteborg. Men att tävla i affärsjuridik var inte självklart för någon av dem.
–  Om jag ska vara ärlig så var jag inte alls intresserad av affärsjuridik innan jag sökte till tävlingen, men blev peppad av min kompis att vi skulle testa, så vi skickade in en ansökan tillsammans. Nu efter tävlingen har jag gjort en helomvändning, affärsjuridik är jättespännande och roligt när man testar det i praktiken. Så nu lutar det mycket åt att välja fördjupningskurser som på något sätt är inriktade mot affärsjuridik, säger My Haney.

–  Affärsjuridik är inte mitt största intresse, jag brinner mer för konstitutionella frågor. Däremot kan jag tycka att affärsjuridik i teorin är roligt och intressant, även om jag inte vill arbeta med den i praktiken då affärsjuridiska arbetsgivare enligt min uppfattning inte erbjuder en sund balans mellan arbete och fritid, säger Johan Lindgren.

Vad händer nu?
–  Det intressanta men otäcka för mig just nu är att jag tar min examen snart. Vet inte hur det närmaste halvåret kommer se ut, men tävlingen var ett bra sätt att få perspektiv på hur livet som affärsjurist kan vara, säger Johan Lindgren.

Vinnare av årets Business Law Challenge blev Marielle Pettersson, student vid Lunds universitet. Priset för samtliga fyra slutfinalister i årets tävling är möjligheten att bli mentorer åt seniora jurister, i ett så kallat omvänt mentorskap.