Publicerad: 2024-04-11 Uppdaterad: 2024-04-12, 15:39

Justitieministern lyfter fram vikten av polisutbildningen under besök i Umeå

NYHET Justitieminister Gunnar Strömmer besökte nyligen enheten för polisiärt arbete, där han trots det blåsiga vädret välkomnades av solsken och ett varmt mottagande. Strömmer lyfte bland annat fram den stora utmaningen med att attrahera unga till att söka sig till polisyrket.

Polisen är en huvudmotor för att möta samhällsutmaningen, det är här talanger och resurser finns

Under besöket deltog Strömmer i ett personalmöte vid enheten för polisiärt arbete där det hölls diskussioner och frågor ställdes. Han inledde med att dela med sig av sin bakgrund och uppväxt i Örnsköldsviks kommun, där han även framhöll sin fortsatta anknytning till området genom en stuga och familj i trakterna kring Örnsköldsvik och Umeå.

— Det känns som att komma hem, säger Strömmer med ett leende.

Efter mötet erbjöds ministern en rundtur på campus, där han fick insyn i studenternas praktiska träning och bekantade sig med polisutbildningens lokaler. Besöket inkluderade ett besök i skjuthallen samt observation av studenternas övningar på att utföra nykterhetskontroller på vägarna. En av höjdpunkterna vid besöket var när ministern själv fick sätta sig i polisutbildningens trafiksimulator för att få en upplevelse av att köra polisbil. Strömmer uttryckte sin glädje över att få möjligheten att ta del av polisstudenternas vardag och betonade vikten av att stödja och utveckla polisutbildningen för att möta samhällets behov.

— Det är det uppmuntrande att höra att studenterna uppskattar utbildningen här i Umeå så mycket. Jag har pratat med flera studenter från södra Sverige som har bestämt sig för att efter examen arbeta som poliser i Norrland, säger ministern.

Den stora utmaningen

Justitieminister Gunnar Strömmer framhäver vikten av polisyrket i samhället. Polisen behöver växa för att möta de stora samhällsutmaningarna. Att säkerställa en kompetensförsörjning av hög kvalitet är avgörande.

— Att få duktiga och omdömesgilla personer att söka till polisyrket är helt avgörande. Den riktiga stora utmaningen är kompetensförhöjningen, att attrahera unga och söka till polisutbildningen, säger Strömmer.

Strömmer anser att Umeås utbildning utmärker sig genom sin framgångsrika och innovativa tradition, som integrerar yrkesutbildning, vidareutbildning och forskning på ett intressant sätt. Diskussionen om distansutbildning lyfter även fram dess betydelse i regionen. Strömmer betonar att besöket av flera skäl var både viktigt och inspirerande för att förstå och stödja polisutbildningen i Umeå.

— Jag tycker att det har varit intressant att komma till Umeå därför att det är en framgångsrik utbildning, en innovativ utbildning, ett intressant snitt mellan yrkesutbildningen och vidareutbildning och forskning, också intressant att diskutera just distansutbildningen som inte är minst viktigt i den här delen av landet tror jag, säger ministern.

Hög kvalitet på svensk polis

Strömmer anser att den svenska polisutbildningen upprätthåller en mycket hög kvalitet och att svenska poliser är välutbildade, vilket gör dem konkurrenskraftiga internationellt. Han betonade att utbildningen utgör en viktig grund, men att kontinuerlig fortbildning och kompetensutveckling under yrkeslivet är avgörande för att poliser ska kunna utvecklas och bibehålla sin kompetens över tid.

— Hur poliser ska utbildas och kompetensutvecklas på lång sikt är en supercentral fråga, berättar ministern.

Strömmer berättar även att svensk polis har ett etablerat rykte för att vara mycket kompetent.

— Min uppfattning är att också andra länders polis har stor respekt för kompetensen i svensk polis och att svensk polis har ett rykte om sig att vara väldigt välutbildad.