Publicerad: 2024-02-29 Uppdaterad: 2024-04-16, 11:09

Kajsa Törmä presenterar på NYU Space Talks

NYHET 'Words in Orbit: A Linguistic Inquiry into Outer Space' är rubriken på den föreläsning som Kajsa Törmä, doktorand vid Institutionen för språkstudier, presenterar under NYU Space Talks arrangerat av NYU Shanghai

– För att förstå alla nya idéer och innovationer som den moderna rymdindustrin erbjuder behöver man både tänka och tala på nya sätt. Den här föreläsningen utforskar hur språket vi använder när vi pratar om yttre rymden påverkas av tre nyckelfaktorer: vår fantasi, våra kroppar och vår encyklopediska kunskap, säger Kajsa Törmä.

NYU Space Talks invigdes våren 2021 och är en föreläsningsserie online. Varje termin presenterar etablerade och kommande forskare den senaste forskningen om historia och politik kring yttre rymden, utomjordiskt liv och astrokultur, både i Europa och runt om i världen.

NYU Space Talks hålls på Zoom. Alla är välkomna men förhandsregistrering krävs. Kajsas föreläsning äger rum den 13 mars.

Läs mer om NYU Space Talks