Publicerad: 2013-04-18

Käkkirurg prisas för pedagogisk förmåga

NYHET Mats Sjöström, universitetslektor vid tandläkarutbildningen, Umeå universitet, får Medicinska fakultetens pedagogiska pris 2013.

Enligt motiveringen får han priset för sin förmåga och ambition att ”förmedla kunskap till studenter på tandläkar- och tandhygienistprogrammet på ett mycket välorganiserat och dessutom roligt sätt”. Han har utvecklat fördjupningskursen inom sitt ämne käkkirurgi och ansvarar för och medverkar i ett flertal kurser i grundutbildningen samt fristående kurser och vidareutbildning inom odontologi. Hans starka engagemang i tematisk undervisning med interaktiva föreläsningar med kollegor och studenter, tillsammans med hans lättsamma och professionella förhållningssätt till studenter, patienter och medarbetare i den teoretiska och kliniska undervisningen, gör honom till en mycket uppskattad lärare.

Detta anser bedömningsgruppen väl uppfyller ”väl dokumenterad pedagogisk insats och omvittnad skicklighet i pedagogiskt utvecklingsarbete, i mötet med studenter och arbetet bland kollegor”.

Prissumman är 50 000 kronor.

Bedömningsgruppen har bestått av professor Birgitta Bernspång, universitetslektor Diana Berggren, professor Mari Norgren och studerande Viktor Flodin.

Mats Sjöström kan nås på:Telefon: 090-785 00 00 (växel, Norrlands universitetssjukhus)E-post: mats.sjostrom@odont.umu.se

Redaktör: Mattias Grundström Mitz