Publicerad: 2012-06-07

Kan kultur göra skillnad under brinnande finanskris?

NYHET Frågan ställdes av den danske kulturministern Uffe Elbaek, att besvaras under våren då Danmark varit ordförandeland i EU.

Som tidigare berättats på denna sida gav den danske kulturministern ett uppdrag till det som kallts Team Culture att i Europa utforska, analysera och plocka fram exempel på hur kulturyttringar gör skillnad och påverkar samhället i stort.
Team Culture 2012 har nu presenterat resultatet på ett stort möte i Bryssel inför inbjudna beslutsfattare, medlemmar från EU-parlamentet och europeiska kulturministrar.

Enligt SR Kulturnytt har gruppen "...vid sidan av att hitta projekt som gör skillnad i Europa i dag har man också tagit fram en skrift, en slags manifest där man beskriver Europas kris - som inte bara som en ekonomisk kris - utan som en värderkris."

I gruppen har ingått tolv personer med olika yrkesmässiga och personliga bakgrunder, från Sverige deltar Margot Wallström, hedersdoktor, Umeå universitet, styrelseordförande, Lunds universitet och Efva Lilja (rektor för Dans- och Cirkushögskolan).

Lyssna på SR Kulturnytts inslag om arbetet med att hitta projekt som gör skillnad i Europa

Redaktör: Per Melander