Publicerad: 2012-04-19

Känd fotosyntesforskare gästar Umeå

NYHET Beverley Green, professor emerita vid University of British Columbia i kanadensiska Vancouver, är under tre månader framöver gästprofessor vid kemiska institutionen vid Umeå universitet. Hennes upptäckter är banbrytande inom fotosyntesforskningen.

Beverley Green’s forskning om proteiner i växters fotosyntessystem lade grunden för förståelsen om hur gröna växter tar till vara ljusets energi och skapa socker och biomassa. I genforskningens begynnelse var Beverley Green först med att kartlägga en kiselalgs hela genom. Sedan 1994 har Beverley Green undersökt gener av många olika algarter och gjorde nya upptäckter. En av hennes största upptäckt var att i varje enskild kloroplast av en alg kan det finnas en egen liten DNA-cirkel, så kallade micro-DNA. En upptäckt som var revolutionär inom fotosyntesforskningen.

Den senaste tiden har Beverley Green forskat mycket med rekylalger också kända som kryptomonader. De förekommer både i sötvatten och havet och står för en stor del av havets primärproduktion. Beverley Green undersöker hur kryptomonaderna under evolutionens gång måste ha optimerat sina fotosyntessystem, genom att både ha gener från cyanobakterier (som är släkt med bakterier) och rödalger (som hör till växtriket).

Sedan några år tillbaka samarbetar Beverley Green med Christiane Funk, professor vid kemiska institutionen och Umeå Plant Science Centre i flera gemensamma forskningsprojekt. Christiane Funk känner Beverley Green sedan studietiden under 1990-talet och arbetade själv några månader som gästprofessor i Beverlys laboratorium i Vancouver. Nu är det Christianes tur att vara värd.

– Det känns jätteroligt att Beverley kommer till oss. Fotosyntesforskning är en av universitetets starka forskningsmiljöer. Det finns många forskargrupper vid Umeå Plant Science Centre och kemiska institutionen som ser fram emot att få träffa och diskutera med Beverley, säger hon.

Beverley Green kommer också att engagera sig i undervisningen av doktorander och hålla flera föreläsningar vid Kemiskt Biologiskt Centrum.

För mer information kontakta gärna:

Christiane Funk, professor Kemiska institutionen, Umeå universitet Telefon: +46 90 7867633
E-post: christiane.funk@chem.umu.se

Fotograf: Elaine Simons