Publicerad: 2019-09-25

Karolina Broman ny ordförande i utbildningskommitté

NYHET Karolina Broman, universitetslektor vid Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik är ny ordförande i teknisk-naturvetenskapliga fakultetens utbildningskommitté.

Text: Anna-Lena Lindskog

– Det känns utmanande, givande och väldigt kul att få arbeta med fakultetens utbildningsfrågor. För mig är undervisning och lärande det bästa man kan jobba med, tillsammans med studenter och medarbetare.

Vilka frågor jobbar du och kommittén med just nu?

– I höst arbetar vi konkret med att definiera uppdragen för fakultetens programansvariga eftersom dessa är nyckelaktörer för att vi ska kunna bedriva bra utbildning. Kvalitetssystemet för utbildning fortsätter implementeras där de sex genomsyrande perspektiven blir centrala. Vi drar lärdomar både från den externa kollegiala granskning som genomfördes 2018 och auditen från 2016. Verksamhetsplanen som gäller tre år framåt (2020-2022) är ett viktigt verktyg för att förhoppningsvis arbeta med rätt saker och därmed öka kvaliteten på våra utbildningar.

Hur kan fakultetens utbildningsprogram utvecklas i framtiden?

– Tillsammans med fakultetens studenter, lärare, forskare och kanslipersonal kan vi skapa fantastisk undervisning i goda lärmiljöer. Det finns mycket utbildningsvetenskaplig forskning vid fakulteten vi kan använda oss av för att ibland tänka nytt, och ibland inse att vi sedan tidigare gör många bra saker. Att lära av varandra genom att dela goda exempel och på så sätt utvecklas, är något som gör arbetet ännu mer givande.

Hur ska vi få fler ungdomar att välja att utbilda sig inom naturvetenskap och teknik?

– Det finns förstås mycket vi kan göra. Utbildningsvetenskaplig forskning har bland annat visat att det är viktigt med förebilder, att vi som arbetar inom dessa områden visar att vi är stolta över våra ämnen och uppskattar det vi håller på med så att ungdomar ser att det finns många intressanta och spännande jobb inom naturvetenskap och teknik. Engagerade och duktiga lärare i skolan är självklart en grundläggande faktor till att ungdomar blir intresserade för olika ämnen, vilket gör att vi måste satsa både på utbildning och fortbildning av lärarna i våra ämnen.