Publicerad: 2023-10-18

Karriärdag sammanförde studenter och IT-företag

NYHET Karriärdagen IT 2023 är det största eventet i Umeå med IT-företag som samlas under samma tak för att möta studenter på Umeå universitets IT-relaterade program. Under dagen deltog flera hundra studenter och ett 30-tal företag.

–  Det är alltid lika roligt att få ha så många företag på plats för att möta våra studenter, säger Thomas Mejtoft, universitetslektor i medieteknik och programansvarig för Civilingenjörsprogrammet i interaktion och design, samt arrangör för större delen av de 16 år som eventet har genomförts.

Dagen är uppdelad så att förstaårsstudenterna på de tekniska IT-utbildningarna får möjlighet att möta alla företag, lära känna dem och bilda sig en uppfattning som sin framtida arbetsmarknad. Eftermiddagen är öppen för alla studenter vid Umeå Universitet som är intresserad av en karriär inom IT.

– Vi har i år bjudit in alla våra civil- och högskoleingenjörsprogram samt IT-programmen inom informatik och beteendevetenskap, säger Thomas Mejtoft. I år har det varit hundratals studenter som har passerat under dagen. Varje pass började med att alla företag fick möjlighet att göra en kort pitch för att visa på vad just de kan erbjuda studenterna. Därefter erbjöds studenterna att prata med företag under en montermässa.

Många företag har varit med under många år och är nöjda med eventet som är en bra möjlighet för dem att nå ut till studenter som just är intresserad av IT-branschen.

– De kontakter som knyts och de samtal om framtid, drömmar och möjligheter som äger rum på Karriärdagen gör dagen till en unik mötesplats för IT-studenter och Umeås IT-bransch, säger Eva Lund på Teknikhuset i Umeå

Det är även ett uppskattat event från studenternas sida och en av nybörjarstudenterna säger att värdet av dagen var att få en inblick i vad man faktiskt kan göra när man är klar med utbildningen.

Under årets mässa som genomfördes den 20 september deltog Advania, Algoryx Simulation, ALTEN Sverige, Atea, BAE Systems Hägglunds, Centrum för informationsteknik och medicinsk teknik (CIMT) vid Region Västerbotten, CGI, Codemill AB, Combitech AB, Daresay by Knightec, Dizparc Umeå AB, Elastisys AB, ITS vid Umeå universitet, Metria, MOPSsys AB, Nasdaq, Omegapoint, Rejlers, Sartorius, Sogeti, Sportswik, Teknikhuset i Umeå AB, Thnx Innovation, Tietoevry, Tullverket, twoday, Vitec Software Group, Volvo Lastvagnar Umeå och XLENT.