Publicerad: 2012-10-01

Katarina Haugen får NORSA:s PhD-pris för sin doktorsavhandling

NYHET Avhandlingen med titeln Tillgänglighetsparadoxen – geografisk närhet, avstånd och mobilitet i vardagsperspektiv, handlar om centrala rumsliga aspekter på människors tillgänglighet till vardagens aktiviteter och funktioner.

Motiveringen till priset lyder:
"Tillgänglighet är ett centralt tema inom geografiämnet samt inom regional utveckling. Avhandlingen bidrar väsentligt till viktiga aspekter av detta tema i både dess teoretiska och dess metodologiska ansats. Sättet att kombinera och utveckla olika datakällor är innovativt och bidragande. Utifrån detta emanerar en intressant samling betydelsefulla resultat och även utgångspunkter för framtida forskningsutmaningar."

Priset kan tilldelas doktorer som skrivit en avhandling vid ett av de nordiska universiteten i Danmark, Estland, Finland, Island, Lettland, Litauen, Norge, Sverige eller Färöarna, Grönland och Åland. Avhandlingen ska behandla frågor om regional utveckling och regionalpolitik i Norden och vara publicerad från juli år 2010 och framåt.

Priset kommer att delas ut i samband med NORSA:s – den nordiska sektionen av den internationella organisationen Regional Studies Association – biennala konferens i Bornholm, Danmark 4-5 oktober 2012, och består av deltagande vid nämnda konferens samt en symbolisk prissumma.

– Det känns förstås roligt och motiverande att avhandlingen uppmärksammas med en utmärkelse, och att delta i en intressant konferens och presentera min forskning, säger Katarina Haugen, postdoktor vid institutionen för geografi och ekonomisk historia.

Läs avhandlingenLäs ett pressmeddelande om avhandlingenLäs mer om NORSA

Redaktör: Eva Stoianov