Publicerad: 2017-11-29

Kebnekaise – nya superdatorn vid Umeå universitet invigs

NYHET Torsdagen den 30 november inviger universitetets rektor den nya superdatorn Kebnekaise. High Performance Computing Center North, HPC2N, bjuder i samband med firandet in till öppet hus och olika aktiviteter.

– Detta är det mest moderna systemet i Sverige, i och med att vi har både senaste traditionella beräkningsnoder, inklusive noder med mycket minne - upp till 3 TByte, grafikprocessorer för till exempel djupinlärning (Deep Learning och AI) och KNL vektorprocessorer, säger professor Bo Kågström, föreståndare för HPC2N vid Umeå universitet.

Leverantörer av Kebnekaise är Lenovo, Intel, Nvidia och Mellanox.

En superdator är en mycket kraftfull dator som kan användas exempelvis av forskare som har mycket stora datamängder att behandla och analysera eller för datorsimuleringar för att komplettera teori och experiment. Maximal prestanda för Kebnekaise är 728 TFlops (728 flyttalsoperationer följt av 12 nollor kan utföras varje sekund) med en total lagringskapacitet på 125 TByte internminne och 2000 TByte disklagring.

Professor Bo Kågström är föreståndare för HPC2N. Foto: Samuel Farebo

HPC2N har i princip användare från alla discipliner vid Umeå universitet, men forskare från Kemiska institutionen är storanvändare av Kebnekaise.

– Som nationellt centrum och forskningsinfrastruktur har vi ett ansvar att bistå forskare från hela landet med resurser och kompetens för att de ska ha förutsättningarna att generera forskningsresultat av högsta klass, säger systemingenjör Björn Torkelsson, teknisk koordinator på HPC2N.

Programmet inleds med en vetenskaplig tutorial på förmiddagen och eftermiddagen bjuder på presentationer av forskare som använder sig av Kebnekaise i sitt arbete, en postersession och visning av superdatorsystemet.

Klockan 16:15 invigs Kebnekaise formellt av professor Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet och professor Hans Karlsson, ledare för Swedish National Infrastructure for Computing, SNIC. Lokalen är MIT-husets interaktiva fokusmiljö.

Tack vare bidrag från Swedish National Infrastructure for Computing (SNIC) och Umeå universitet var anskaffandet och drift av Kebnekaise möjlig.

OM HPC2N:

HPC2N, High Performance Computing Center North, är ett nationellt centrum för parallella och vetenskapliga beräkningar och en del av Swedish National Infrastructure for Computing (SNIC) som är Vetenskapsrådets metacentrum. HPC2Ns partners är Luleå tekniska universitet, Mittuniversitetet, Institutet för rymdfysik i Kiruna, SLU och Umeå universitet.

Hemsida HPC2N

För mer information, kontakta gärna:

Bo Kågström, föreståndare för HPC2NTelefon: 073-620 54 19
E-post: bo.kagstrom@umu.se