Publicerad: 2024-04-16

Keith Larson tilldelas Iwan Bolin-priset

NYHET Stockholms Arbetareinstitutsförenings Iwan Bolin-pris 2024 tilldelas Keith Larson, fil.dr. i evolutionär ekologi och föreståndare för Arktiskt centrum vid Umeå universitet, för sitt mångåriga arbete med att kommunicera hur klimatförändringarna gestaltar sig och påverkar Arktis och dess samhällen.

Text: Simon Oja

Keith Larson är en erfaren vetenskapskommunikatör som på ett skickligt sätt förmedlar kunskap, såväl sin egen som andras, till en vidsträckt publik som spänner från nyfikna gymnasieelever till erfarna globala världsledare. Med en passion för naturen generellt och Arktis i synnerhet bidrar Keith till att inte bara utbilda utan även väcka medvetenhet om hur globala klimatförändringar formar vår värld och mänsklighetens framtid på både strukturell och individuell nivå.

– För en person som tror på kommunikation som redskap för att förstå, förändra och förbättra världen är det ett stort erkännande att föräras Iwan Bolin-priset. Och att det sätter mig i ett sammanhang med erkänt duktiga kommunikatörer både inom och utom akademin som alla haft kunskapen i fokus är jag ödmjuk inför, kommenterar Keith Larson utmärkelsen.

Keith Larson är erkänd för sitt nyskapande arbete med naturen i Arktiska regioner och deras koppling till klimatförändringar. Hans insatser har inte bara främjat vetenskaplig förståelse utan även förbättrat vetenskapskommunikationen, något som har haft betydande inverkan både inom och utanför Sveriges gränser. Bland hans projekt står utvecklingen av ett forskningsbaserat utbildningsprogram för gymnasieelever som besöker Climate Impact Research Centre (CIRC) och forskningsstationen i Abisko ut som ett viktigt bidrag.

Internationellt är Larsons inflytande långtgående. Ett stort antal föreläsningar, många återkommande, och ett betydande engagemang i utformningen program om klimatförändringarna i Arktis på konst- och designskolor över hela världen understryker hans engagemang för utbildning och utåtriktad verksamhet. Exempelvis har han skrivit ett av kapitlen i Greta Thunbergs Klimatboken och i BBC Earths Frozen Planet II, ledd av Sir David Attenborough, presenterades hans forskning om växtfenologi och humlors roll som pollinatörer belystes.

I över ett decennium Keith Larson har varit en visionär ledare inom Abiskos vetenskapsgemenskap. Bland annat är han arkitekten bakom det banbrytande medborgarforskningsprojektet "Abisko Fingerprints of Change" som bygger på allmänhetens engagemang för att dokumentera förändrade biodiversitetsmönster. Projekt använder appen iNaturalist för att spåra blommande växter och deras pollinatörer och har hittills samlat över 10 500 observationer.

Iwan Bolin-priset

Iwan Bolin-priset delas ut årligen till individer eller institutioner som utmärker sig i att främja kommunikationen av vetenskaplig forskning till den bredare allmänheten, och stimulerar allmänhetens intresse för vetenskap genom utbildningsmässiga och engagerande metoder. Stockholms Arbetareinstitutsförening, med rötter i det socialliberala strävandet från 1880-talet, fortsätter att stödja sådana strävanden och hedrar arvet från Iwan Bolin, en långvarig förespråkare för dessa ideal.

Prissumman är på 100 000 kronor. Priset delas ut den 23 april i Stockholm.

Tidigare pristagare

2021 – Anna Schytt, vetenskapsjournalist och redaktionschef för SVT:s "Vetenskapens värld".
2018 – Bengt E.Y. Svensson, professor emeritus i fysik.
2015 – Agnes Wold, professorn i klinisk bakteriologi.
2012 – Mattias Klum, fotograf och filmare.
2009 – Staffan Ulfstrand, professor emeritus ekologisk zoologi.

Keith Larson
Övrig/annan befattning, projektsamordnare