Publicerad: 2015-01-16

Kemiprofessor Pernilla Wittung-Stafshede bloggar från soliga Kalifornien

NYHET Pernilla Wittung-Stafshede är tillbaka som gästforskare vid California Institute of Technology i Kalifornien - där hennes vetenskapliga karriär inom biologisk kemi en gång startade i slutet av 90-talet. Med start den 19 januari skriver Pernilla härifrån på Forskarbloggen om sina intryck från akademin och en hel del annat.

Pernilla Wittung-Stafshede forskar om proteiners veckning.  Kroppens proteiner behöver vecka ihop sig till unika strukturer för att fungera och hur det går till försöker hon förstå experimentellt med biofysikaliska metoder.

Vad kommer du att blogga om?

– Det finns mycket man kan prata om inom mitt forskningsområde, men jag kommer inte blogga om det. Jag är just nu stationerad på Chemistry and Chemical Engineering Division vid Caltech University i Kalifornien en termin, och har med mig hela familjen. Vi har precis kommit hit och trasslar nu främst med att komma i gång med skola, jobb och vardagsliv. Bitarna börjar falla på plats. Min tanke är att blogga runt vad jag upplever och hur saker fungerar på Caltech vilket är ett av USAs allra främsta universitet. Kanske blir det lite om hur det är att bo och leva i denna miljö också.

Varför har du valt att åka iväg och forska utomlands?

– I USA är det vanligt att forskare gör en så kallad “sabbatical” period ungefär vart sjätte år. Då åker de till ett annat universitet och forskar därifrån, samtidigt slipper de all undervisning och administrativa uppdrag på sitt hemmauniversitet. Detta miljöombyte är tänkt att ge tid för fokus och nyskapande. När jag själv var professor i USA tidigare hade jag två sabbaticalterminer men jag reste ingenstans eftersom jag utnyttjade denna tid till att vara hemma med nyfödda barn. Efter sex år vid Umeå universitet med en mängd olika roller kände jag att det vore spännande och nyttigt med miljöombyte. Dessutom vill jag och min man låta våra två flickor gå i amerikansk skola så de får boosta sin engelska och bygga upp självförtroende.

Har du bloggat tidigare, vad har du för förväntningar?

– Jag har inte bloggat förut, men min nu 13-åriga dotter har bloggat så jag har läst den bloggen. Hon har lovat hjälpa mig om det behövs. Jag hoppas att många kommer att vilja läsa vad jag skriver och ger mig respons. Kanske kan jag inse likheter och skillnader mellan akademiska världen i USA och i Sverige bättre genom att blogga om det?

Hur känns det inför uppdraget?

– Det känns spännande och kul, men också läskigt. Att blogga är en helt annan sak än att skriva vetenskapliga artiklar och ansökningar. Det gäller att vara kort och rapp!

Till forskarbloggen:

Pernilla Wittungs blogg