Publicerad: 2013-12-03

Kempestiftelserna offentliggör årets Gunnar Öquist Fellows

NYHET Torsdagen den 5 december klockan 15 offentliggör Kempestiftelserna årets Gunnar Öquist Fellows. Två mycket lovande forskare kommer då att tilldelas utmärkelsen i form av ett anslag på tre miljoner kronor vardera och ett personligt pris på 50 000 kronor.

– Det är svårt för unga forskare med djärva idéer att få finansiering. Kempestiftelserna vill aktivt bidra till att stärka sådana unga forskares karriärmöjligheter genom att utse Gunnar Öquist Fellows, säger Carl Kempe, ordförande i Kempestiftelserna.

Professor Gunnar Öquist, Umeå universitets kanske internationellt sett mest välkände forskare, ställer upp med sitt namn och sitt mentorskap för de utvalda personerna. Genom sitt långvariga arbete i Kungliga Vetenskapsakademien och sina många kontakter med Nobelpristagare har han värdefull erfarenhet av banbrytande forskning, som kan komma de utvalda personerna till del.

Kempestiftelserna har i år beslutat att utse en Gunnar Öquist Fellow både vid Umeå universitet och vid SLU i Umeå. Efter en utvärdering av lämpliga kandidater vid de båda universiteten har två mycket lovande unga forskare valts ut för utmärkelsen. Gunnar Öquist har inte deltagit i urvalsprocessen, men godkänt valet. Forskningsanslaget på tre miljoner kronor får disponeras fritt under tre år.

Årets två Gunnar Öquist Fellows kommer att ta emot utmärkelsen vid en ceremoni och samtidigt ge en kort presentation på svenska av sin forskning.

Tid: 5 december 2013 klockan 15.00
Plats: Stora hörsalen, KBC-huset, Umeå universitet

Karta till KBC-huset

För ytterligare information, kontakta:

Carl Kempe, ordförande i Kempestiftelserna

Redaktör: Karin Wikman